Logo
EN

چگونه برای موفق‌شدن در مقیاس زیست‌بوم، ارزش به اشتراک بگذاریم؟

یکشنبه ۲۳ امرداد ۱۴۰۱

|

اشتراک‌گذاری

برگشت به آموزش

چگونه برای موفق‌شدن در مقیاس زیست‌بوم، ارزش به اشتراک بگذاریم؟

در پلتفرم‌های برنده، ضروری است که هم «رهبران» و هم «پیروان» برای پیشبرد منافع یکدیگر تلاش کنند.

 

 

تقریباً همیشه طبیعی است که شرکت‌ها تلاش کنند تا در صنعت خود، بازیگران اصلی و رهبر باشند. اما انتخاب ایفای نقش رهبری در یک زیست‌بوم شکست‌خورده می‌تواند شرکت را با ضررهای بزرگ‌تری نسبت به دیگر بازیگران روبه‌رو کند. استراتژی زیست‌بوم، در واقع استراتژی همسویی است. پس شرکت‌ها باید با دقت ادعای رهبری خود را ارزیابی کنند و اگر دیگران مدعي قوی‌تری بودند، موقعیت پیروی را به‌عنوان موقعیت سودآورتر برای خود در نظر بگیرند.

برای اینکه همه بازیگران یک زیست‌بوم بتوانند بهتر عمل کنند، بهتر است توجه خود درباره زیست‌بوم را به ارزش‌هایی که دنبال می‌شوند، و نه هویت شرکتی، جلب کنند. این تغییر ذهنیت، به بازیگران کمک می‌کند تا استراتژی‌های رهبری و پیروی را موفقیت‌آمیزتر اجرا کنند. به‌یاد داشته باشیم که «رهبری» همیشه سودمندترین نقش نیست؛ و از سوی دیگر، «پیروی» به‌مراتب رایج‌تر است، درحالی‌که بیشتر نادیده گرفته می‌شود.

 

سلسله‌مراتب برندگان زیست‌بوم

در یک زیست‌بوم موفق، هیچ بازنده‌ای وجود ندارد؛ و در آن، شرکا به روش‌های گوناگون برنده می‌شوند. در مقابل، در یک زیست‌بوم ناموفق، همه شکست‌خورده هستند - شکست‌هایی که به‌دلیل عدم خلق ارزش رخ داده‌اند. در ادامه، می‌خوانیم که به‌طور معمول، برندگان و بازندگان چه نسبتی با یکدیگر می‌توانند داشته باشند.

 

مقام اول: رهبران زیست‌بوم‌های موفق

این شرکت‌ها توانسته‌اند شرکای خود را در مجموعه‌ای از موقعیت‌های منسجم و مورد توافق طرفین قرار دهند. رهبر، سرمایه‌گذاری اولیه در زمان و منابع را برای دستیابی به این همسویی انجام می‌دهد و معمولاً با سهم بزرگی از دستاوردهای کلی، پاداش می‌گیرد.

 

مقام دوم: پیروان در زیست‌بوم‌های موفق

این بازیگران، هم به‌عنوان مشارکت‌کننده و هم به‌عنوان ذی‌نفع ایفای نقش می‌کنند. میزان دستاوردهای آنها با توجه به نیازشان به سرمایه‌گذاری‌های کوچک‌تر، در بیشتر موارد از رهبر زیست‌بوم کمتر است.

 

مقام سوم: پیروان در زیست‌بوم‌های ناموفق

درست است که پیروان زیست‌بوم‌های ناموفق از شکست‌های زیست‌بوم تأثیر می‌پذیرند، اما با توجه به اینکه آورده‌های این گروه اندک است، میزانی که زیان می‌بینند نیز به‌نسبت کم است.

جایگاه آخر: رهبران زیست‌بوم‌های ناموفق

 

بزرگ‌ترین بازنده‌ها هستند؛ چرا که بیشترین سرمایه‌گذاری را در پول، زمان، انرژی، و اعتبار کرده‌اند.

رهبران و پیروان می‌توانند برای افزایش شانس موفقیت یک استراتژی زیست‌بومی، گام‌های زیر را بردارند.

 

 

استراتژی‌هایی برای رهبران زیست‌بوم

 

ادعای رهبری خود را ارزیابی کنیم. نکته اساسی برای تعیین استراتژی زیست‌بوم هر شرکت این است که به‌درستی تشخیص دهد چه زمانی رقابت برای «رهبری» ارزش دارد و چه زمانی «پیروی» انتخاب بهتری است. اگر می‌بینید شرکای شما مدعیان قوی‌تری هستند، احتمالاً شما را به‌عنوان رهبر نمی‌پذیرند. در این صورت، جاه‌طلبی شما ممکن است باعث شود در انتهای هرم برندگان قرار بگیرید.

 

پیروی را رواج دهیم. وظیفه رهبر زیست‌بوم، ایجاد همسویی است. پس هنگام ورود به یک حوزه جدید، برای اطمینان از نقش رهبری خود، باید مطمئن باشیم که پیروان برای رهبری ما بیشتر از نامزدی خودشان برای این نقش ارزش قائل می‌شوند. اگر نمی‌توانستیم به‌عنوان رهبر دیگران ایفای نقش کنیم، بهتر است به‌کلی کنار نکشیم و به‌دنبال یافتن جایی برای پیشنهادمان در چشم‌انداز یک فرد دیگر و توسعه یک استراتژی برای تحقق آن باشیم. باید بتوانیم به «پیروی» به‌عنوان نقشی که می‌تواند شکل بگیرد، فکر کنیم.

 

 

استراتژی‌هایی برای پیروی هوشمند

در یک زیست‌بوم نوپا، این پیروان هستند که قدرت دارند رهبر را تعیین کنند. اما هنگامی‌که رهبر جا افتاد و زیست‌بوم شکل گرفت، قدرت پیروان ممکن است کاهش یابد. پیروان باهوش می‌دانند که نقش‌ها دائمی نیستند و همچنان قدرت تغییر رهبران و حتی امکان تصاحب رهبری را دارند. در زمان انتخاب نقش پیروی، به دو نکته کلیدی توجه کنیم:

 

۱. رهبر مناسب خود را انتخاب کنیم. پیروان هوشمند، فعالانه تصمیم می‌گیرند از برنامه‌های یک رهبر بالقوه پشتیبانی کنند. آنها متوجه هستند که تأییدشان به آنها نفوذ بسیار بیشتری می‌دهد و به‌دقت به آنچه در ازای آن می‌خواهند فکر می‌کنند. در یک زیست‌بوم، هر کسب‌وکار، استراتژی زیست‌بوم خود را تعریف می‌کند. هرچه سازگاری استراتژی میان بازیگران مربوطه بیشتر باشد، احتمال همسویی و موفقیت‌شان بیشتر خواهد بود.

 

۲. بازی بزرگ‌تر را شکل دهیم. پیروان هوشمند در نظر می‌گیرند که چگونه می‌خواهند نه‌تنها با رهبر بلکه با پیروان دیگر تعامل داشته باشند. هوشمندترین آنها، بهترین حرکت‌های خود را نه در مذاکره عليه رهبر، بلکه در شکل دادن به قوانین برای دیگر پیروان اجرا می‌کنند.

 

موفقیت در زیست‌بوم‌ها نیازمند درک و تدوین نقش‌ها و ساختار استراتژی‌محور است؛ نه‌فقط برای خودمان، بلکه برای آن دسته از شرکا که موفقیت ما به آنها وابسته است.

پیام به رهبران احتمالی: رهبری مانا، وابسته به این است که مراقب باشیم، شکرگزار باشیم، هیچ چیز را قطعی ندانیم و فروتن باشیم.

پیام به پیروان احتمالی: باید با وسعت بیشتری فکر کنیم و با آگاهی به این نکته که قدرت با گذشت زمان از بین می‌رود، از قدرت موقعیت‌مان در اجازه دادن به رهبر برای دستیابی به همسویی استفاده کنیم.

 

 

ترجمه و خلاصه‌سازی: هلدینگ فناپ، معاونت نوآوری و توسعه زیست‌بوم دیجیتال

منبع: MIT Sloan Management Review, Winter 2021

 

 

تگ ها

ارزش

زیست بوم

موفقیت

اخبار پیشنهادی