Logo
EN

سفر به جذاب‌ترین مقصد مهاجرت برای عاشقان اقتصاد دیجیتال

شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱

|

اشتراک‌گذاری

برگشت به آموزش

سفر به جذاب‌ترین مقصد مهاجرت برای عاشقان اقتصاد دیجیتال

سارا الماسی، کارشناس بازاریابی محتوای فناپ

 

  • SMEها چه نقشی در اقتصاد کشورها دارند؟
  • چطور می‌توان از SMEها حمایت کرد؟
  • قابلیت‌های دیجیتال چگونه می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند؟

 

امروزه با وجود بحران اقتصادی دنیا و چالش‌های ناشی از کووید-19 در بازار، شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) سهم قابل توجهی در اقتصاد جهانی دارند. به همین دلیل دولت‌ها و سایر موسسات در حال راه‌اندازی برنامه‌هایی هستند که با اتمام همه‌گیری جهانی، به این شرکت‌ها در مواجه با چالش‌های پیش رو کمک کنند. چرا که تجربه‌های جهانی نشان داده، حمایت از SMEها تنها با تمهیدات مالی مانند وام‌دهی و اعطای تسهیلات میسر نیست.

در کشورهای OECD، 99 درصد کل شرکت‌ها را شرکت‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند که شامل 70 درصد مشاغل می‌شود. همچنین سهم این شرکت‌ها بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای پردرآمد دنیاست. اما بر طبق آمار، بین فوریه 2020 و آوریل 2021، 70 تا 80 درصد SMEها در 32 کشور جهان، بین 30 تا 50 درصد درآمد خود را از دست دادند. در مواجه با این شرایط، دولت‌ها در سراسر جهان تمهیداتی مانند کمک‌های مالی مستقیم، ضمانت‌های عمومی برای وام‌ها و تخفیف مالیاتی را برای کمک به این شرکت‌ها در دستور کار خود قرار دادند. اما شرکت‌های کوچک و متوسط برای پیشبرد اهداف خود علاوه بر مسائل مالی، با چالش‌هایی چون همگام شدن با دیجیتالی‌سازی، بین‌المللی شدن کسب‌وکار، کربن‌زدایی و تامین استعدادهای مناسب هم مواجه هستند. از اینرو هرچند که این کمک‌های مالی می‌تواند بسیار مفید باشد؛ اما لزوما شرکت‌های کوچک و متوسط را برای رشد درازمدت و مواجه با چالش‌هایشان آماده نمی‌کند. پس چطور می‌توان از شرکت‌های کوچک و متوسط حمایت کرد؟

بر طبق یک مطالعه کانادایی، موثرترین راه برای حمایت از SMEها، کمک‌رسانی از طریق حمایت مالی و خدمات مشاوره‌ای به صورت همزمان است. برای این منظور باید به مطالعه چالش‌های پیش‌روی این شرکت‌ها پرداخت. مهم‌ترین عاملی که پس از همه‌گیری جهانی، بیش از پیش شرکت‌ها را درگیر کرده است، تغییر به سمت دیجیتالی شدن است؛ که ممانعت از آن می‌تواند موجب عقب ماندن شرکت‌های کوچک و متوسط از سایر بازیگران بازار شود. به طور کلی امروزه مصرف‌کنندگان در سراسر جهان، کمتر درگیر خرده‌فروشان محله و بازار هستند و عموما مایحتاج خود را به صورت آنلاین سفارش می‌دهند. در بررسی که سال 2020 روی تمام کشورها انجام شد، پایگاه مشتریان آنلاین، نسبت به پیش از همه‌گیری، 30 درصد رشد داشته است. رشدی که در کنار مزایایی چون سرعت در خرید، صرفه‌جویی در زمان و هزینه، رونق اقتصادی شرکت‌های کوچک و متوسط  (SME)و مواردی از این قبیل، چاش‌هایی را هم برای آن‌ها ایجاد کرده است. با توجه به جهانی بودن این چالش، به بررسی کشوری می‌پردازیم که در سال 2020 توسط شرکت BCG به عنوان جذاب‌ترین مقصد مهاجرت استعدادهای رمزگشایی دیجیتال شناخته شده است، کشور سنگاپور.

در سال 2020 کشور سنگاپور بیش از 500 میلیون دلار از بودجه خود را با الهام از فناوری و برای بازگشت پس از همه‌گیری جهانی، به اقتصاد دیجیتال اختصاص داد. آن هم در شرایطی که تمرکز بر تحول دیجیتال -به عنوان چارچوبی ارزشمند برای ایجاد پایه‌های نوآوری- سال‌ها توسط دولت تشویق شده و از سیاست‌های اصلی اقتصادی بود. در واقع حمایت دولت موجب شد که دیجیتالی‌سازی به محور اصلی استراتژی اقتصادی سنگاپور تبدیل شود. سیاست‌هایی که در سال‌های گذشته پایه‌گذاری و برنامه‌ریزی شده بود. در سال 2016 دولت 2.8 میلیارد دلار را در زیرساخت‌های دیجیتال به‌عنوان بخشی از طرح ملت هوشمند خود اعلام کرد؛ و یک سال بعد وزیر دارایی سنگاپور، برنامه SMEs Go Digital را جهت ایجاد قابلیت‌های دیجیتالی توسط SMEها معرفی کرد؛ و نهایتا در سال 2018، نقشه راه فناوری خدمات و اقتصاد دیجیتال را به عنوان بخش کلیدی از چارچوب اقدام اقتصادی دیجیتال ارائه کرد. این نحوه برنامه‌ریزی، تمرکز و سرمایه‌گذاری بر روی دیجیتالی شدن، سود قابل توجهی برای سنگاپور به همراه داشت و منجر به این شد که در سال 2019 رتبه هشتم نوآوری را از سازمان جهانی مالکیت معنوی و رتبه اول در آسیا را به خود اختصاص دهد. همچنین در بررسی استعدادهای رمزگشایی دیجیتال که توسط BCG انجام شد، سنگاپور به عنوان جذاب‌ترین مقصد برای مهاجرت در آسیا و اقیانوسیه شناخته شد. با وجود همه این دستاوردها، دولت سنگاپور باز هم به سرمایه‌گذاری در این بخش ادامه داد، چون پیش‌بینی می‌شود که در آینده بازار دیجیتال جنوب شرقی آسیا سه برابر شود و تا سال 2025 به 300 میلیارد دلار برسد. این پیش‌بینی نشان می‌دهد که چرا سنگاپور با وجود همه دستاوردها، باز هم به دنبال عمیق‌تر کردن دیجیتالی‌سازی است. بازاری که برنامه‌ریزی بلندمدت در آن سودهای کلانی را به همراه دارد و می‌تواند مبنای شکل دهنده سیاست‌های اقتصادی دولت باشد.

تجزیه و تحلیل شرکت BCG نشان می‌هد که ارتباط مستقیمی بین سطح پذیرش دیجیتال و عملکرد تجاری وجود دارد. بر مبنای مطالعه‌ای که در سال 2018 روی بیش از 1900 شرکت در اروپا و آمریکا انجام شد، هر چقدر فناوری دیجیتال پیشرفته‌تر باشد، دستاوردهای بیشتری به همراه خواهد داشت. کارشناسان به این نتیجه رسیدند که بلوغ دیجیتالی بیشتر، مزیت رقابتی است که مدیریت هزینه، کیفیت محصول و رضایت مشتری را افزایش می‌دهد. مجموعه عواملی که می‌توانند در بازار متزلزل اقتصادی، ثبات نسبی و بلند مدتی را برای کسب و کارها به همراه داشته باشند. در واقع قابلیت‌های دیجیتالی در تضمین عملیات کارآمد و رقابت، در شرایط نامطمئن اقتصادی بسیار مهم خواهد بود. این در شرایطی است که استفاده از پتانسیل دیجیتال در کشورهای در حال توسعه، مستلزم شناخت ارزش دیجیتالی شدن در اکوسیستم تجاری است. به همین دلیل است که در کشوری مثل سنگاپور ابتکار SMEs Go Digital موجب شد که حمایت مالی برای پذیرش دیجیتال از 70 به 80 درصد در سال 2020 افزایش پیدا کند. اینگونه اقدامات برای شرکت‌های کوچک و متوسط که فاقد منابع برنامه‌ریزی استراتژیک جامع شرکت‌های بزرگ هستند، بسیار مهم و تعیین‌کننده است و نشان می‌دهد که برای دستیابی به تحول دیجیتال واقعی باید با نوآوری، تغییرات ساختاری را به فرصتی برای پیشبرد اهداف تبدیل کرد.

در نهایت نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط توسط دولت‌ها، در گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال، استفاده از فناوری‌های نو و رسیدن به پرداخت‌های دیجیتالی، علاوه بر اینکه پایه‌های اقتصاد را مستحکم می‌کند، می‌تواند درآمدهای ارزشمندی را برای شرکت‌های کوچک و متوسط و به دنبال آن دولت‌ها به همراه داشته باشد. سرمایه‌گذاری که با شناخت اقتصادی از جامعه هدف، می‌تواند منجر به جهش اقتصادی و رشد روزافزون کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه شود.

 

منابع:

https://tilin.ir/ZgQOBOJ

https://tilin.ir/2O5OPK

https://tilin.ir/Zm9P2xR

 

 

تگ ها

SME

اقتصاد دیجیتال

کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

اخبار پیشنهادی