Logo
EN

5 دقیقه زودتر از ساعات اوج ترافیک!

شنبه ۰۱ بهمن ۱۴۰۱

|

اشتراک‌گذاری

برگشت به آموزش

5 دقیقه زودتر از ساعات اوج ترافیک!

 

مولف: سارا الماسی (کارشناس بازاریابی محتوای فناپ)

 

چطور ظرفیت تحویل سفارش‌ها را افزایش دهیم؟

عصر حاضر، عصر حمل و نقل مدرن؛ عصری که با حرکت اولین قطار زیرزمینی در مرکز شهر لندن در سال 1863 آغاز شد. تحولی که هرچند جذاب و جدید بود، اما باز هم نتوانست مساله جدی تحرک شهری را حل کند. و با وجود تلاش دولت‌ها، ترافیک در بسیاری از شهرها روز به روز بدتر شده و تحرک شهری هر روز پیچیده‌تر از قبل می‌شود. طبق آمار، از سال 2010 تا سال 2016 ازدحام در لندن 14 درصد، در لس‌آنجلس 36 درصد، در نیویورک 30 درصد و در پاریس و پکن 9 درصد افزایش پیدا کرده است؛ ازدحامی که هم منجر به آلودگی هوا می‌شود و هم با افزایش آمار تصادفات، عواقب جدی برای شهروندان به دنبال دارد.

علاوه بر آن رشد جمعیت، این بحران را بیشتر و بیشتر می‌کند. بحرانی که تنها عامل آن جابه‌جایی مردم نیست و رشد سریع تجارت الکترونیک و تقاضا برای جابه‌جایی ناشی از این تجارت را هم شامل می‌شود. در شرایطی که مصرف کنندگان مقادیر انبوهی خرید آنلاین انجام می‌دهند، حتی در صورت داشتن نظم و انظباط در توزیع، باز هم هزینه‌های مالی، زمانی و انسانی فراوانی را به همراه دارد و یکی پیک بادپا می‌خواهد که برفراز ازدحام شهری به پرواز درآید و محمل را به منزل رساند. در همین راستا، چاره‌جویی برای حل مشکلات ترافیکی همچنان ادامه داشته و تحولات فناوری موجب ایجاد فرصت‌های بی‌شماری برای رسیدگی به این چالش شده است؛ فرصت‌هایی چون سفرهای اشتراکی، اتصال وسایل نقلیه دیجیتال، استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) و وسایل نقلیه خودران (AVs)، چشم‌انداز آینده‌ای با تحرک یکپارچه و سیستم حمل و نقل پیوسته. محیطی که در آن مرزهای حمل و نقل خصوصی، مشترک و عمومی محو می‌شود و مسافران راه‌های مختلف راحت‌تر، تمیزتر و کارآمدتری را تجربه می‌کنند. شرکت مک‌کینزی در تحلیلی بیان کرده است که تحرک یکپارچه محیطی، ظرفیتی معادل تا 30 درصد ترافیک بیشتر را داشته و زمان سفر را تا 10 درصد کاهش می‌دهد. با این حال، واقعیت امروز به دور از این یکپارچگی است و پیش‌بینی می‌شود که حجم حمل و نقل، تا سال 2050 تا 40 درصد افزایش یابد. به همین دلیل ارائه راهکار برای کاهش عوارض ناشی از ترافیک، برای تضمین کیفیت زندگی شهری و سلامت شهروندان ضروری است.

در صنعت جهانی، حمل و نقل کالا، تقریبا 20 درصد از ازدحام شهرها را به خود اختصاص داده است. بنا به بررسی‌های صورت گرفته، هزینه‌های اقتصادی ناشی از این ازدحام، به طرز چشمگیری بالا بوده و معادل حدود 2 تا 4 درصد تولید ناخالص داخلی شهرها است. هرچند که ارائه راهکار برای ازدحام شهرهای مختلف، با توجه به ساختار شهری آن‌ها و امکانات موجودشان متفاوت است، اما برخی راه‌حل‌ها به طور عمومی برای همه کارساز خواهد بود.

به طور مثال در ساختار تجارت الکترونیک، برخی ویژگی‌ها مانند ردیابی سفارش‌ها می‌تواند رضایت مشتریان را افزایش دهد. به این ترتیب که هم مدت زمان همراهی مشتری را افزایش می‌دهد و هم با ایجاد آگاهی، موجب شکیبایی آن‌ها در تحویل سفارشات می‌گردد. این سرمایه‌گذاری هنگفت، باعث کاهش هرگونه اصطکاک با مشتری و پذیرش ذهنیت بدون نقص می‌شود؛ که در نتیجه آن، حساب‌های کاربری جدید ایجاد شده و حساب‌های کاربری موجود از طریق افزایش فروش و فروش متقابل گسترش پیدا می‌کند. از اینرو نوآوران دیجیتال موفق، رضایت مشتری را به عنوان هدف اولیه کسب و کار در نظر می‌گیرند.

بنابراین شرکت‌های لجستیک در جهان، در تلاش هستند تا ظرفیت تحویل کالا را با نوسان تقاضاها مطابقت دهند. در اروپا و آمریکا، بازیگران اصلی خرده فروشی آنلاین مانند Otto Group آلمان و آمازون، بر بازار تجارت الکترونیک تسلط داشته و بر زنجیره‌های توزیع بسیار کارآمد نظارت می‌کنند؛ در حالی که در چین، بخش تجارت الکترونیک تکه تکه شده؛ و بازیگران لجستیک این کشور در تلاشند تا با تنوع گسترده در بازار همگام شوند. آمارها نشان می‌دهد که در این کشور، در دوره‌های عادی، کامیون‌ها اغلب 30 تا 40 درصد ظرفیت خود بارگیری می‌کنند و این باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود. در عین حال در زمان‌های اوج مصرف، مانند روز مجردها (زمانی که سفارشات 5 تا 10 برابر بیشتر از حد معمول است)، بازرگانان شکایت می‌کنند که سفارشات به دلیل تاخیر در تحویل از بین رفته است. به همین دلیل نیاز به یک استراتژی کلی‌نگر و یکپارچه‌سازی کانال‌ها و عملکردها بیش از پیش برای آن‌ها وجود دارد.

امروزه ارزش بازار جهانی صنعت لجستیک به شدت افزایش یافته و حدود 12 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. اما چگونه و با چه راهکارهایی می‌توان بر این صنعت پردرآمد تسلط داشت؟

تحقیقات موسسه مک‌کینزی نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی مسیر و بهینه‌سازی شرایط حمل و نقل در حالت‌های مختلف دریافت، بسته‌بندی، حمل و تحویل و ردیابی محصولات برگشتی، می‌تواند هزینه‌های لجستیک را تا 30 درصد کاهش دهد. همچنین در بررسی که شرکت BCG روی 350 شرکت صنعتی و مشتریان آن‌ها داشته است، به این نتیجه رسیدند که شفافیت در مورد زمان تحویل و دسترسی به تاریخچه سفارش بسیار مورد توجه مشتریان است.

شرکت‌های لجستیک برتر در جهان، با زنجیره‌های تامین گسترده و ابزارهای اتوماسیون، بازار تجارت الکترونیک را به سمت حاشیه‌های سود بالا سوق داده‌اند.

 FedExآمریکا از بهترین شرکت‌های لجستیک دنیا تا 20 هزار محموله فعال را در یک داشبورد، پشتیبانی می‌کند. از راهکارهای نوآورانه این شرکت می‌توان به بسته‌بندی انعطاف‌پذیر و کاربرپسند، تسهیلات پیشگیرانه ردیابی سفارش در برنامه تلفن همراه، بهینه کردن خدمات تحویل با قابلیت تغییر مسیر یا برنامه‌ریزی مجدد و بسته‌بندی تخصصی برای کالاهای خاص مانند باتری‌های لیتیومی اشاره کرد.

DHL آلمان با پشتیبانی پیشرفته در انبارداری و زنجیره تامین کالا، دائما در حال بروزرسانی پروتکل‌های امنیتی و ایمنی خود بوده و خدمات خود را به صنایع شیمیایی، بهداشتی، حمل و نقل خودرو، انرژی، مهندسی و خرده فروشی ارائه می‌دهد. از ویژگی‌های آن ارائه قیمت مقرون به صرفه است.

XPO Logistics که دفاتر آن در آمریکا و لندن است، یکی از بزرگترین شبکه‌های رانندگان، کامیون‌ها و پایانه‌های صنعت را در اختیار دارد. این شرکت امکان رصد دیجیتالی سراسری را برای مشتریان خود فراهم کرده و قابلیت اتوماسیون کامل را دارد. همچنین با تعیین قیمت بر اساس تحلیل اطلاعات به افزایش بهره‌وری و مقرون به صرفه بودن قیمت خدمات ارائه شده کمک می‌کند.

با پیشرفت تکنولوژی، در ایران نیز سبک زندگی دیجیتال بیش از پیش مورد استقبال عموم قرار گرفت. شرکت‌هایی مانند اسنپ و دیجی‌کالا با اضافه کردن سرویس اسنپ اکسپرس و دیجی‌کالا جت سرعت خرید مشتریان خود را افزایش داده و زمان ارسال را به کمتر از 30 دقیقه رسانده‌اند. از ویژگی‌های این سرویس‌ها، سیستم تامین کالای غیر متمرکز و مقیاس‌پذیر، امکان پیگیری مراحل سفارش، ارسال و تحویل کالا به صورت آنلاین، پشتیبانی 24 ساعته و ضمانت برگشت کالاست. نکته قابل توجه در این نوع ارسال‌ها استفاده از پیک‌های موتوری برای بسته‌های کوچک و قابل حمل با موتور است. انتخابی که علاوه بر کاهش تردد خودروها و کاهش ترافیک، امکان ارتباط مستقیم با پیک را هم برای مشتریان فراهم کرده و تجربه امن‌تری را برای آن‌ها به یادگار می‌گذارد.  همچنین آمارهای جهانی نشان می‌دهد که با اجرای راهکارهایی مانند تغییر ساعات ارسال بار از روز به شب و یا ساعات کم‌ترافیک، زمان سفر برای همه کاربران تا پنج دقیقه کاهش پیدا کرده است. بدین ترتیب که با شلوغ نبودن راه‌ها، میانگین سرعت خودروها می‌تواند تا 50 درصد افزایش پیدا کند و انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز، به دلیل مصرف سوخت کمتر کاهش پیدا می‌کند. بسته به صنعت مورد استفاده، حتی در تعداد هم می‌توان تجربه‌های جدیدی ارائه کرد. اما چطور می‌شود تعداد را کاهش داد؟ تجربه نشان داده است که در ارسال بسته‌ها با مدیریت انبارداری و حمل و تحویل کالا می‌توان به جای چند کامیون کوچک از دو کامیون بزرگتر استفاده کرد.

به طور کلی با ارائه این راهکارها، سیستم جدیدی در حمل و نقل بارهای تجاری تعریف شد که نه تنها بسیار مورد توجه قرار گرفت، بلکه امروزه به عنوان وجه تمایز صنایع دیجیتال نوآور موفق، شناخته شده و در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. راهکارهایی که برای پیشبرد اهداف خود نیاز به زیرساخت‌های دیجیتال پیشرفته دارند تا بتوانند نیاز مشتریان خود را به صورت آنلاین و در حداقل زمان ممکن برآورده کنند. یکی از مجموعه‌هایی که به چاره‌جویی و ارائه امکانات دیجیتال به کاربران پرداخته «سیستم هوشمند مدیریت و ارسال سفارش‌های فروشندگان پادرو» است. این مجموعه با ارائه امکاناتی چون مدیریت و ارسال سفارش، ارائه لینک اختصاصی، درگاه پرداخت امن و رهگیری سفارش توسط مشتری، سطح رضایت آن‌ها را به شکل چشم‌گیری بالا می‌برد. همچنین راه حل هوشمند «مسیریاب نشان» با ارائه سرویس‌های دیجیتال مسیریابی برای کاربران علاوه بر کاهش زمان ارسال کالاها و آلودگی هوا، در مصرف سوخت هم صرفه‌جویی می‌کند. در مجموع کسب و کارهایی که رضایت مشتری را به عنوان هدف اولیه خود در نظر می‌گیرند، به راحتی می‌توانند از این استراتژی‌های یکپارچه بهره ببرند تا علاوه بر کاهش عوارض ناشی از ترافیک، موجب افزایش کیفیت زندگی شهری و سلامت شهروندان شوند.

 

منابع:

 

 

تگ ها

فناپ

مسیریاب نشان

نوآوری

اخبار پیشنهادی