Logo
EN

قهرمان مسابقه بلیتز خود باشید

چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱

|

اشتراک‌گذاری

برگشت به آموزش

قهرمان مسابقه بلیتز خود باشید

 

نویسنده: سارا الماسی، کارشناس بازاریابی محتوای فناپ

 

آیا فکر می‌کنید زمان کافی ندارید که به کارهایتان رسیدگی کنید؟ به نظرتان زمان انعطاف‌پذیر است؟ می‌توانید فکر کنید زمان یک انتخاب باشد؟

با پیشرفت تکنولوژی و عادت به زندگی دیجیتال، دیگر مجبور نیستیم در صف‌های طولانی خرید، بانک، درمانگاه و حتی تهیه بلیط سینما و شهربازی و سایر کارهای روزمره خود بایستیم. دسترسی سریع به امکانات آنلاین، سرعت زندگی ما را هم تحت تاثیر قرار داده؛ و موجب شده راحت‌تر از قبل زندگی ‌کنیم. در واقع، نه تنها می‌توانیم بسیاری از کارهای خود را از راه دور انجام دهیم، بلکه همزمان چند کار را با هم پیش می‌بریم. مثلا در حالی که در دفتر کار خود نشسته‌ایم و تنها ۵ دقیقه تا شروع جلسه‌ای مهم با مشتری خود زمان داریم، قبوض خود را به صورت آنلاین پرداخت می‌کنیم. با این شرایط، آیا فکر می‌کنید هنوز هم لازم است به توصیه حافظ شیرین سخن عمل کرده؛ و وقت را غنیمت بشمریم؟

در کشورهای مختلف، بنا به سبک زندگی و فرهنگ مردم هر کشور، آمارهای متفاوتی برای گذران زمان وجود دارد. شاید بهتر باشد در ابتدا نگاهی به مثال‌های روز دنیا داشته باشیم: بر اساس آمار سال ۲۰۲۲، یک کاربر، به طور متوسط، روزانه دو ساعت و نیم از وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کند. به عنوان مثال شبکه نتفلیکس اعلام کرده که از سال ۲۰۲۰، کاربران به طور متوسط ۳.۲ ساعت از این سرویس استفاده کرده و به تماشای ویدئو نشسته‌اند. این یعنی ۶ میلیارد ساعت در ماه، که معادل حدود ۶۸۰ روز است.

وقتی به این آمار نگاه می‌کنیم، اولین فکری که به ذهنمان می‌رسد این است که وای با وجود این همه مشغله و کارهای انجام نشده، چقدر مردم وقت تلف می‌کنند. اما واقعیت این است که شما و همین طور من - هم بخشی از این آمار هستیم. پس بهتر است بپذیریم که در مقیاس جهانی، کمبود وقت تنها یک بهانه است، و ما هستیم که تصمیم می‌گیریم، زمان خود را چگونه سپری کنیم. متخصص مدیریت زمان، لورا واندرکم، در سخنرانی خود با موضوع «چگونه می‌توان زمان آزاد خود را کنترل کرد» می‌گوید: «ما با صرفه‌جویی در زمان، زندگی‌هایی را که می‌خواهیم، نمی‌سازیم. ما زندگی‌هایی را که می‌خواهیم، می‎سازیم و بعد زمان خودش را در آن نشان می‌دهد.» به این معنی که این شما هستید که با اولویت بندی کارها، تصمیم می‌گیرید زمان خود را چگونه مدیریت کنید و به چه دستاوردی برسید. می‌توانید وقت خود را با حل معادلات سنگین ریاضی و یا قوانین سخت فیزیک بگذرانید، به تماشای فیلم و سریال بنشینید، به گشت و گذار بروید و یا در دنیای خرید آنلاین پرسه بزنید. اما بر فرض اینکه بتوانید زمان خود را مدیریت کنید، در سبک زندگی امروز و با وجود ازدحام شهرهای بزرگ، آنچه که وقت زیادی از شما می‌گیرد و به شکل کلافه‌کننده‌ای جزء ساعات هدررفت روزتان به حساب می‌آید، ساعاتی است که در ترافیک شهری سپری می‌کنید.

 شاید فکر کنید که با گوش دادن به پادکست و کتاب‌های صوتی، از فرصت خود استفاده بهینه می‌برید. اما هر چقدر هم که عادات مورد پسند این چنینی را در فهرست روزانه خود قرار دهید، باز هم ساعات ترافیک، بیشتر از آن است که بتوان همه آن را به این روش گذراند. پس برای فرار از خستگی و تنوع هم که شده حتما به شبکه‌های اجتماعی سر می‌زنید. خب، به این ترتیب، علاوه بر اینکه زمان خود را هدر داده‌اید، نظریه کال نیوپرت در کتاب «کار عمیق» را هم زیر سوال برده‌اید. اگر رانندگی می‌کنید، باید کاملا متمرکز باشید. لحظه‌ به لحظه تصمیم‌گیری‌های شما در حال رانندگی، نقش مهمی در حفظ جان و مال شما دارد. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، کاهش زمان ماندگاری در ترافیک و استفاده از مسیرهای خلوت‌تر است؛ تا با زودتر رسیدن، هم تمرکز خود را در هنگام رانندگی افزایش دهید و از خستگی خود کم کنید؛ و هم سالم و سلامت به مقصد برسید. طبق گزارش سالانه مسیریاب نشان، روزانه ۱۲ میلیون مسیریابی در آن انجام می‌شود. اگر هر مسیریابی روزانه به طور متوسط، تنها ۵ دقیقه زودتر شما را به مقصد برساند، شما در طول ۱ ماه، ۱۵۰ دقیقه در زمان خود صرفه‌جویی کرده‌اید.

اگر ۵ دقیقه در روز به نظرتان ناچیز می‌آید، کافی است نیم نگاهی به مسابقات شطرنج بلیتز (Blitz) داشته باشید. مسابقه شطرنج سرعتی که بازیکنان آن، تنها ۵ دقیقه زمان دارند تا تمام حرکات خود را انجام داده و بازی را تمام کنند.

اخبار پیشنهادی