Logo
EN

فناوری‌ها و پیشرفت‌های مهم شکل‌دهنده آینده فین‌تک

یکشنبه ۲۳ امرداد ۱۴۰۱

|

اشتراک‌گذاری

برگشت به آموزش

فناوری‌ها و پیشرفت‌های مهم شکل‌دهنده آینده فین‌تک

سمیه منجزی، کارشناس امور تحلیل محصول پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان خوزستان فناپ

 

 

توجه کردن به فین‌تک (FinTech) و آخرین تحولات آن مهم است، زیرا فین‌تک به‌سرعت در حال پیشرفت است و اهمیتی ندارد که شما چه کسی هستید یا در چه صنعتی مشغول ‌به کارید. اگر با مفهوم فین‌تک آشنایی ندارید، فین‌تک ترکیبی از واژه‌های فناوری (Technology) و مالی (Financial) است و به هر توسعه فنی که بر دنیای مالی تأثیر‌گذار است، اشاره می‌کند. فین‌تک می‌تواند به‌معنای فناوری‌ای باشد که فرایند پرداخت وجه را تسهیل ‌می‌کند یا به‌معنای راه‌اندازی موفق یک محصول مالی اساساً جدید یا ایجادکننده تغییرات در محصولات و خدمات مالی‌ای که از پیش وجود داشته است. در واقع، فین‌تک مجموعه‌ای از نرم‌افزارها، سخت‌افزارها، فرایندها، و فناوری‌‌های نوی است که از سوی کسب‌وکارها برای ارائه خدمات مالی استفاده می‌شود. این فناوری موجب ظهور شرکت‌های جدیدی شده است که می‌توانند محصولات و خدماتی کاربردی‌تر نسبت به شرکت‌های فناورانه سنتی بانکی ارائه کنند.

 

چرا فین‌تک مهم است؟

بدیهی است که بانک‌های بزرگ از فین‌تک سود می‌برند، زیرا فین‌تک ارتباط تنگاتنگی با محصولات و خدمات‌شان دارد. کارآفرینان استارت‌آپ‌های حوزه فناوری نیز علاقه خاصی به فین‌تک دارند، زیرا از این طریق می‌توانند فناوری‌های جدیدی را ایجاد کنند. اما واقعیت این است که مصرف‌کنندگان از فین‌تک در زمینه‌های بانکداری، پرداخت، و سرمایه‌گذاری بسیار استقبال کرده‌اند - تقریباً 90 درصد آمریکایی‌ها اکنون از فین‌تک استفاده می‌کنند و صاحبان کسب‌وکارها، سرمایه‌گذاران، و مصرف‌کنندگان این توان را دارند که از فین‌تک بهره‌مند باشند.

 

تأثیر بر امور مالی

امور مالی تقریباً در هر تعاملی و همچنین در هر حوزه‌ای از کسب‌وکارها وجود دارد. اگر کسب‌وکارتان چیزی را تولید و به‌فروش می‌رساند، باید درباره بهره‌وری هزینه‌های خود فکر کنید: اینکه چگونه پول جمع می‌کنید و چگونه سود می‌برید؛ شما به‌عنوان مصرف‌کننده احتمالاً هر روز تراکنش‌های مالی انجام می‌دهید.

 

سرعت و کارایی

فین‌تک به‌طرزی مؤثر می‌تواند از جمع‌آوری پرداخت‌ها تا صدور وام، و تقریباً هر چیزی که به امور مالی مربوط می‌شود، را سریع‌تر و کارآمدتر کند. چه علاقه به بیشتر کردن کارایی کسب‌وکار خود داشته باشید، چه هدف شما فقط صرفه‌جویی در زمان شخصی‌تان باشد، اگر بدانید چگونه به‌درستی از پیشرفت‌های جدید فین‌تک استفاده کنید، می‌تواند برای شما سودآفرین باشد.

 

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

همچنین، استفاده از فین‌تک می‌تواند به شما در صرفه‌جویی کردن به‌طرزی قابل توجه کمک کند. مشاغل و افراد می‌توانند با کاهش هزینه‌های تراکنش مالی، کارایی بالاتر، و جریان نقدی بهبودیافته، موقعیت مالی خود را به میزان زیادی بهبود بخشند.

 

مقررات و انطباق

با  توجه به محیط نظارتی محدود و چالش‌برانگیز ما، ادامه دادن به کسب‌وکارها از همیشه دشوارتر و گران‌تر است. فین‌تک باعث می‌شود نگهداری سوابق، رفتار حسابرسی، و در نهایت سازگاری، بسیار آسان‌تر شود.

 

از هرچیزی بهتر است

بزرگ‌ترین روند کلی در فین‌تک مدرن، بهبود همه جنبه‌های چشم‌انداز مالی فعلی ماست. بخش‌های زیادی در زیست‌بوم مالی ما وجود دارد و متفکران فین‌تک بی‌وقفه در حال جست‌وجوی فرصت‌های جدید بهبود هستند. فناوری‌های جدید، اندک‌اندک، قادر خواهند بود سامانه‌های مالی را به‌طور کامل تغییر دهند. به‌عبارت دیگر، شرکت‌ها می‌توانند از فناوری پیشرفته برای ساده‌سازی مدیریت سرمایه و مثبت ماندن جریان نقدی استفاده کنند. شرکت‌های فین‌تک پیوسته در حال توسعه و ارتقا هستند، به این معنی که پیشرفت‌های بی‌پایان با جنبه‌های منفی حداقلی و برخط بودن کامل را خواهید دید. با سریع‌تر، آسان‌تر، و ارزان‌تر شدن راه‌حل‌های مالی، راحتی و کارایی بیشتری ظاهر می‌شود.

 

بانکداری دیجیتال محض: نئوبانک

بر کسی پوشیده نیست که بانکداری برخط، دست‌کم برای مصرف‌کنندگان، مزایای بسیار بیشتری نسبت به بانکداری حضوری دارد. به همین دلیل است که در حال حاضر مردم به استفاده از بانکداری دیجیتالی بیشتر گرایش دارند تا مراجعه حضوری به بانک‌ها. احتمالاً این روند رو به رشد ادامه خواهد یافت و برخی از بانک‌ها به بانک‌هایی کاملاً دیجیتال تبدیل می‌شوند.  نئوبانک‌ها بسیار انعطاف‌پذیرتر هستند، سربار کمتری دارند و به روش‌هایی که مشتریان ترجیح می‌دهند ارائه خدمات می‌کنند. پیش‌بینی واقعیتی بدون بانک فیزیکی، جسورانه است. با این حال، در آینده‌ای نزدیک بی‌شک شاهد تعداد نئوبانک‌های بیشتری خواهیم بود.

 

امنیت قوی

همه ما می‌دانیم که امنیت در دنیای مالی بسیار مهم است. اگر از یک سامانه امن استفاده نکنید، سرمایه شما در معرض سرقت یا دستکاری قرار می‌گیرد. اگر مصرف‌کنندگان درباره ابزارها یا محصولات نگرانی‌های امنیتی داشته باشند، از شما حمایت نخواهند کرد. به همین دلیل، یکی از بالاترین اولویت‌ها در فین‌تک امنیت است. به همین دلیل، بانک‌ها و دیگر مؤسسات مالی امنیت سایبری خود را دوچندان می‌کنند. آنها از مجموعه‌ای از ابزارهای جدید با فناوری پیشرفته برای تأیید هویت و تراکنش‌های امن استفاده می‌کنند. این موارد شامل همه چیز از احراز هویت چندعاملی گرفته تا بیومتریک می‌شود.

 

تجزیه و تحلیل کلان‌داده‌ها

اهمیت داده‌ها پیوسته در حال افزایش است. کسب‌وکارهای مسلط امروزی آنهایی هستند که می‌توانند حجم زیادی از داده‌ها را گردآوری و تجزیه و تحلیل کنند تا نتایجی معنی‌دار در مورد مشتریان و محیط کسب‌وکارشان به‌وجود آورند. در دنیای مالی، داده‌ها فراوان است، اما تعداد کسب‌وکارهایی که به‌طور کامل از آن بهره‌برداری می‌کنند هنوز تا اندازه‌ای محدود است. امروزه، به‌نحوی فزاینده شاهد ظهور استارت‌آپ‌هایی هستیم که می‌توانند به‌درستی کلان‌داده‌ها را جمع‌آوری و استفاده کنند، از جمله استارت‌آپ‌هایی که مشاوران سرمایه‌گذاری روباتیک ایجاد می‌کنند و ابزارهای هوشمندی را برای تصمیم‌گیرندگان مالی فراهم می‌سازند. یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، و اتوماسیون می‌توانند ارزشی را که از تجزیه و تحلیل کلان‌داده به‌دست می‌آورید، بیشینه کنند.

 

زنجیره بلوکی

بیشتر مردم با اصطلاح زنجیره بلوکی (Blockchain) به‌دلیل رواج روزافزون ارزهای دیجیتال آشنا هستند. اما ممکن است ندانند که زنجیره بلوکی برای طیف وسیعی از کاربردهای مختلف مفید است. زنجیره بلوکی به‌عنوان یک روش نامتمرکز برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها یا تعاملات استفاده می‌شود. این امر مزایای بسیاری دارد، از جمله امنیت بالاتر، دسترسی به حریم خصوصی و استقلال بیشتر برای کاربران. بانک‌ها و مؤسسات مالی به‌طرزی فزاینده از این ابزار فناوری، برای تقویت  نوآوری‌های دیگر خود استفاده می‌کنند.

 

راه‌حل‌های با برچسب سفید

اگرچه بیشتر جنبه تجاری دارد، اما دنیای فین‌تک شروع به ارائه راه‌حل‌های با برچسب سفید بیشتر کرده است. در این زمینه، شرکت‌ها به‌جای ایجاد محصولات فین‌تک خود، می‌توانند از قدرت محصولات فین‌تک خارجی و شخص ثالث بهره برند و آنها را به مشتریان نهایی خود بفروشند.

 

چرا فین‌تک قرار است به رشد خود ادامه دهد؟

زیست‌بوم فین‌تک به‌دلیل اهمیت یافتن و برجسته‌تر شدن رشد می‌کند. از بسیاری جهات، این امر تنها آغاز یک دگرگونی طولانی و پیچیده از هر آن چیزی است که ما درباره امور مالی می‌دانیم. به دلایلی که در ادامه خواهد آمد، می‌توانیم انتظار افزایش سرعت رشد فین‌تک را داشته باشیم.

 

ادامه سرمایه‌گذاری

با وجود آشفتگی‌های اخیر در بازارهای سهام و سقوط ارزش سهام بیت‌کوین، فرصت‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت در فین‌تک همچنان قوی است. به یاد داشته باشید که بسیاری از توانایی‌های فین‌تک نسبت به همتایان قدیمی‌تر خود، به‌نحوی سختگیرانه‌تر به‌روزرسانی می‌شوند. به همین دلیل، آنها توان بالایی برای سودآوری و مقیاس‌پذیری دارند. این مزیت‌های قدرتمند، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به این حوزه جلب کرده و آنها را وادار ساخته است تا میلیاردها دلار را به استارت‌آپ‌های جدید و فرصت‌های نویدبخش تقدیم کنند.

 

تبلیغات عمومی

فین‌تک به یک کلمه رایج و آشنا تبدیل شده است. با توجه به اینکه هر صاحب کسب‌وکاری علاقمند به راه‌حل‌های جدید فین‌تک است و هر مصرف‌کننده شخصی در مورد احتمالات آینده هیجان‌زده است، به احتمال زیاد تقاضا به این زودی‌ها کاهش نخواهد یافت.

 

نوآوری‌ها و پاسخ‌ها

زمانی که رمزارز محبوب شد، فناوری زنجیره بلوکی که پشتیبانی زیرساخت را فراهم می‌کرد، مورد توجه قرار گرفت و تا بدین جا، بسیاری از مخترعان و نوآوران برجسته از زنجیره بلوکی برای ایجاد راه‌حل‌های منحصربه‌فرد خود استفاده کرده‌اند. فین‌تک یکی از هیجان‌انگیزترین زمینه‌هاست، زیرا این توان را دارد که کسب‌وکار و زندگی ما را ساده‌تر، کارآمدتر، و از نظر مالی سودمندتر کند. بنابراین، مراقب کارآفرینان جدید و استارت‌آپ‌های نوپا باشید.

 

 

منبع: readwrite.com/the-future-of-fintech

 

 

 

 

تگ ها

فناوری مالی و پرداخت

فینتک

اخبار پیشنهادی