Logo
EN

مدیرعامل گروه شرکت‌های فناپ: انقلاب صنعتی چهارم جدی‌ترین ابزار برای ورود به فضای تحول دیجیتال است

شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱

|

اشتراک‌گذاری

بازگشت به اتاق رسانه

مدیرعامل گروه شرکت‌های فناپ: 

انقلاب صنعتی چهارم جدی‌ترین ابزار برای ورود به فضای تحول دیجیتال است

مدیرعامل گروه شرکت‌های فناپ، صنعت۴ را از جمله جدی‌ترین ابزارهایی عنوان کرد که می‌تواند به ما کمک کند تا وارد فضای تحول دیجیتال شویم و گفت:‌ اگر در زمان درست و با برنامه‌ریزی مناسب به سمت انقلاب صنعتی چهارم برویم، انتظار افزایش دارایی و محصول و نیز کاهش هزینه‌ها دور از دسترس نخواهد بود.

به گزارش واحد روابط‌عمومی و برندینگ فناپ، دکتر شهاب جوانمردی در کنفرانس بین‌المللی «تاب‌آوری رقابت‌پذیری انقلاب صنعتی چهارم» که روز یکشنبه ۱۴اسفندماه جاری توسط مدرسه کسب‌وکار تکاپو در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به ضرورت اکوسیستم‌سازی برای دستیابی به تحول دیجیتال در عصر انقلاب صنعتی چهارم (Industry 4.0)،‌گفت: انقلاب صنعتی چهارم به‌واسطه شکل‌گیری فناوری‌های جدید وارتباطات با اجزای مختلف یک اکوسیستم، می‌تواند اثرگذاری گسترده‌ای داشته باشد و به ما کمک کند تا صنعتی، با اطمینان و مقاومت‌پذیری بیشتری را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: شواهد نشان می‌دهد که سازمان‌ها و بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی در کشور ما به جای شکل‌دهی یک اکوسیستم، به‌دنبال ایجاد یک منظومه هستند که خودشان در مرکز و سایر اجزا دور آن قرار دارند و تصورشان این است که یک اکوسیستم تشکیل داده‌اند. اما باید توجه داشت که در یک اکوسیستم مانند اقیانوس یک پلانکتون همانقدر مهم است که یک نهنگ در درجه اهمیت قرار دارد. 

دکتر جوانمردی افزود:‌ در جریان اکوسیستم‌سازی در کشور ما، ارزش‌ها و رده‌های متفاوتی برای اجزا و بازیگران تعریف می‌شود و این رویکرد نشان می‌دهد که هنوز به نگاه اکوسیستمی اعتقادی نداریم و فقط نگاه خودمحوری گذشته را رنگ و لعاب داده و در حال همگرایی این نگاه با ادبیات صنعت چهار هستیم.

مدیرعامل گروه شرکت‌های فناپ با اشاره به روند تحولی که به‌دنبال انقلاب‌های صنعتی در دنیا ایجاد شده است، گفت: انقلاب‌ها همیشه در راستای تولید جدی‌تر ثروت و ایجاد رفاه بیشتر، اهمیت داشته اما همیشه این سوال مطرح است که در پی این تحول، چقدر می‌توان به جامعه عادلانه‌تر و به بازتوزیع ثروت مناسب‌تر امیدوار بود و چگونه می‌توان اثرات جنبی این تحول را کنترل کرد؟ این موضوع نیز موردتوجه است که انقلاب‌های صنعتی تا چه حد به جنبه انسان‌محوری توجه دارند.

شهاب جوانمردی ادامه داد: قرار است انقلاب صنعتی چهارم برای تعالی تولید و افزایش ثروت و کارآمدی، فناوری‌های جدید را به‌کار گیرد اما از منظر یک تک‌کمپانی سوال این است که آیا هریک از ما در مجموعه‌های خود آمادگی مواجهه با این تحول را داریم یا خیر؟ چرا که ورود فناوری جدید در سازمان‌ها بدون پیش‌آمادگی به‌طور قطع باعث افزایش هزینه‌ها و ناکارآمدی می‌شود.

نایب رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانیتهران، فناوری‌های اثرگذار و پیشران در صنعت۴ را مطابق دسته‌بندی موسسه مکنزی شامل فناوری‌های متصل، دیتاآنالیز، ارتباط‌ماشین و مهندسی پیشرفته عنوان کرد و گفت: انقلاب صنعتی چهارم یکی از جدی‌ترین ابزارهایی است که قرار است به ما کمک کند وارد فضای تحول دیجیتال شویمو باید بدانیم که تحول دیجیتال و صنعت چهار مترادف یکدیگر نیستند. 

وی گفت: جوامع زمانی پذیرای فناوری‌های جدید می‌شوند که یک هم‌راستایی و انطباق با ارزش‌های جامعه در آن فناوری احساس کنند. جوامع، ارزش‌ها را زیست می‌کنند و بسیاری از فناوری‌ها، برای تسهیل‌گری زیست‌ارزش‌ها توسعه پیدا می‌کنند.

 

نایب رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانیتهران گفت: آمارهای جهانی نشان می‌دهد که صنایع و سازمان‌هایی که رویکرد درستی به سمت انقلاب صنعتی به‌کار گرفتند پس از بحران‌هایی مانند کووید خیلی زودتر احیا شدند و به فضای کسب‌وکار بازگشتند.

وی با بیان اینکه ما در تحول دیجیتال الزامی نداریم که حتما از فناوری‌های جدید استفاده کنیم، افزود: ما باید برای تحول دیجیتال مدل کسب‌وکاری و نوع نگاهمان را به کسب‌وکار تغییر داده و بیزنس‌مدل جدیدی تعریف کنیم. اما ممکن است فناوری‌های جدیدی هم به‌واسطه داده‌های جدید و اتصالات انبوه، تسهیلگر تغییر مدل کسب‌وکارها باشند.

دکتر جوانمردی، ماشین حرکت تحول دیجیتال را راهبرد و استراتژی دانست و با بیان اینکه بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دنیا از تغییر استراتژی شروع کرده‌اند، گفت: در کشور ما برخی مجموعه‌ها همچنان راهبرد مشخصی ندارند و با گردهم آوردن فناوری‌های جدید سعی می‌کنند که در مجموعه‌شان به دنبال تحول باشند. در بسیاری مواقع، مهندسان مجموعه‌ها، نسخه‌هایی بدون شناسایی وضع موجود و بدون شناخت، برای سازمان‌های خودمی‌پیچند و از کنار هم قراردادن فناوری‌های جدید می‌خواهند تحول ایجاد کنند اما در واقعیت موفق نمی‌شوند.

مدیرعامل فناپ خاطرنشان کرد: ما در ایران کمتر شاهد تفکر اکوسیستمی در فضای کسب‌وکاری هستیم و اصولا در اولین گام تعامل با شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها، به‌سراغ این موضوع می‌رویم که حاکمیت آنها را در اختیار بگیریم.

وی افزود: ما در فناپ، تحول دیجیتال را در ۳محور شناسایی نیاز مشتریان، فرصت‌های بازار و ایده‌پردازی دنبال می‌کنیم و ‌ با شناخت اکوسیستم دیجیتال و قوانین و مقرراتی که ما را احاطه کرده،‌ به‌دنبال شناخت بازار،بازنگری در فرایندها و تسهیل مسیر تحول دیجیتال برای مشتریانمان هستیم. البته تا قبل از اینکه باب گفتگو را با سازمان‌ها باز نکرده و سطح بلوغ آنها را اندازه‌گیری نکینم نمی‌توانیم انتظار صف تا صد تحول دیجیتال را برای یک مجموعه داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی