Logo
EN

دکتر جوانمردی در توصیف اهمیت اقتصاد دیجیتال: حل مسائل دنیای امروز با روش‌های قدیمی میسر نیست و نیازمند راهکارهای نوین هستیم

دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳

|

اشتراک‌گذاری

بازگشت به اتاق رسانه

مدیرعامل هلدینگ فناپ با یادآورشدن اهمیت سرمایه‌گذاری بیشتر در اقتصاد دیجیتال گفت: «لازم است ایران به‌عنوان کشوری درحال توسعه، بر تجاری‌سازی و توسعه کسب‌و‌کارهای مبتنی بر فناوری‌هایی که در دیگر کشورها توسعه پیدا کرده است، تمرکز کند.»

به گزارش روابط‌عمومی و برندینگ فناپ، دکتر شهاب جوانمردی در پنل تخصصی  رویداد «شبکه‌سازی با موضوع نقش‌آفرینی صنعت ICT در توسعه اقتصاد دیجیتال» که نهم مهرماه توسط مرکز تحقیق‌و‌توسعه همراه اول و با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در سالن همایش دانشکده تربیت‌بدنی این دانشگاه برگزار شد، گفت: «لازم است ایران به‌عنوان کشوری درحال توسعه، بر تجاری‌سازی و توسعه کسب‌و‌کار مبتنی بر فناوری‌هایی که در دیگر کشورها توسعه پیدا کرده است، تمرکز کند تا در حوزه دیجیتالی‌شدن بتواند گام‌های موثرتری بردارد.» 

این رویداد با محوریت بررسی سهم حیاتی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در پیشبرد و رشد اقتصاد دیجیتال برگزار شد.

پنل تخصصی اقتصاد دیجیتال در قالب انتقال تجربه، فرصتی برای معرفی و مرور نقش‌های کلیدی بازیگران اصلی اکوسیستم اقتصاد دیجیتال از جمله شرکت‌های بزرگ فناوری، استارت‌آپ‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی بود که در آن دکتر شهاب جوانمردی مدیرعامل هلدینگ فناپ، دکتر رضا سمیع‌زاده مدیرعامل هلدینگ فاخر و مهندس مهرداد شاملو مدیرعامل هلدینگ فراکاو به گفت‌و‌گو پرداختند.   

دکتر جوانمردی در پاسخ به پرسش مجری این پنل درباره مهم‌ترین فعالیت‌های اخیر هلدینگ فناپ گفت: ‌«ما در ۵ سال اخیر از عمر نزدیک به دو دهه فناپ، بر ماموریتی که آن را سکوی خلق آینده می‌دانیم، تمرکز کردیم. بنگاه‌های بزرگ کشور، باید در کنار توسعه زیرساخت‌ها و امکاناتی که کسب‌و‌کارشان را ارتقا می‌دهند، تلاش کنند تا فراهم‌کننده امکاناتی باشند که صنعت و کسب‌و‌کارها را درگیر کند و اقتصاد بزرگتری را رقم بزند. برای مثال همراه اول نه تنها برای کسب‎و‌کار خودش فعالیت می‌کند بلکه در حال توسعه زیرساخت‌هایی است که اکوسیستم بزرگتری را شامل می‌شود و می‌تواند در زیست مردم و اقتصاد جامعه نقش موثری ایفا کند.» 

او با تقسیم فعالیت‌های فناپ به دو دوره مجزا گفت:‌ «رویکرد ما هم در فناپ همین بوده است، در ۱۵ سال اول آغاز به کار فناپ، بیشتر تمرکزمان بر زیرساخت‌های ارتباطی و صنعت چهارم بود اما در پنج سال اخیر نگرش اقتصادی جدی‌تری را دنبال کرده‌ایم. این تغییر نگرش به ما و دیگر بنگاه‌ها کمک می‌کند تا نقش خود را بازتعریف کنیم و به جای آن که محصول‌محور و بازارمحور کار کنیم، به دنبال حل مسائل کشور هستیم و راهکاری برای آن ارائه می‌دهیم.»  

 

پایین‌بودن نرخ ورود سرمایه به اقتصاد دیجیتال 

دیجیتالی‌شدن بسیاری از کسب‌و‌کارها بر زندگی همه ما تاثیرات زیادی گذاشته است تا حدی که بازگشتن به زندگی چند سال قبل شاید برای خیلی از ما ناممکن باشد.

دکتر جوانمردی با اشاره به این تحولات و زیرساخت‌های فناورانه متعددی که در کشور شکل گرفته است، گفت:‌ «خیلی از پلتفرم‌ها با بهره‌گرفتن از تجارب جهانی، سطح دیجیتالی‌شدن کسب‌و‌کارهای مختلف را در ایران ارتقا دادند و اکنون لازم است به این فکر کنیم که چطور می‌شود با بهره‌گیری از سرمایه انسانی گران‌سنگ درون ایران و فناوری‌هایی که در دسترس داریم، به سمت حل مسئله‌های ایران برویم. مثلا در حوزه صنعت مالی نگرش‌مان این بوده است که اگر می‌خواهیم اثرگذار باشیم چطور باید دسترسی دهک‌های مختلف جامعه به فناوری‌های جدید را ارتقا دهیم تا موضوع عدالت اقتصادی اجرا شود.» 

او در ادامه افزود:‌ «اگر بنا باشد که ما اقتصاد دیجیتال موثرتری داشته باشیم باید ببینیم که ابعاد اقتصادی این فعالیت برای آنکه توسعه پیدا کند چه پیش‌نیازهایی دارد. در کشور ما چه در سیاست‌گذاری، چه در سطح بخش خصوصی، هنوز اقتصاد دیجیتال، قد و قامت درستی ندارد و فهم مناسبی که دیجیتالی‌شدن را به درستی معنا کند جا نیافتاده است. ما هنوز به اقتصاد دیجیتال به شکل ابزارهای فناورانه نگاه می‌کنیم و فکر می‌کنیم هرچه قدر در دانشگاه تولید علم بیشتری داشته باشیم در صنعت‌مان هم می‌توانیم آن را به فناوری تبدیل کنیم. در حالی که اثرگذاری در اقتصاد دیجیتال به سرمایه‌گذاری، سرمایه در گردش، تسهیلات، صادرات و چنین مواردی بستگی دارد. مهم‌ترین مسئله‌ای که در اقتصاد دیجیتال با آن مواجهیم، نرخ ورود بسیار اندک سرمایه به این حوزه است. در اقتصاد دیجیتال با استهلاک تجهیزات و خروج سرمایه انسانی مواجه هستیم و به همین دلیل به بنیان‌های اقتصادی نیاز داریم که نه تنها استهلاک را برطرف کنیم بلکه بتوانیم سرمایه‌ای را فراهم کنیم که اثرگذاری بیشتر درGDP داشته باشد.» 

 

تاثیرات توسعه اقتصاد دیجیتال بسیار ملموس و سریع است

دکتر جوانمردی تخصیص سرمایه به حوزه دیجیتال را نسبت به دیگر حوزه‌ها بسیار ملموس دانست و توضیح داد: «سرمایه‌گذار در حوزه آب یا حمل‌و‌نقل، منابعی در حدود یک میلیارد دلار تخصیص می‌دهد و در بلندمدت نتیجه آن را می‌بیند اما در اقتصاد دیجیتال نتایج تخصیص سرمایه بسیار سریع و ملموس است. مثلا وقتی اپراتورها شبکه 4G را راه‌اندازی کردند اثرگذاری آن را با نوآوری‌ها و اپلیکیشن‌هایی که فراگیر شد و بسیاری از هزینه‌ها را کاهش داد به وضوح لمس کردند. امروز تاکسی‌های اینترنتی میزان اشتغال را به اندازه اشتغال صنعتی رشد داده‌اند. فارغ از این که تحلیل مثبت یا منفی در این باره داریم باید توجه کنیم که این موضوع چه ظرفیت‌هایی را همراه خود ایجاد کرده است. به خاطر داشته باشیم حل مسائل دنیای امروز به روش‌های قدیم میسر نیست و باید از راهکارهای نوین بهره برد.»

مدیرعامل هلدینگ فناپ مساله سرمایه انسانی را موضوع مهم دیگر در حوزه اقتصاد دیجیتال دانست و گفت: «در این زمینه دو چالش بزرگ داریم، چالش اول مهاجرت افراد از کشور و چالش دوم اینکه سرمایه انسانی ماندگار در کشور را نیز با آموزش‌های نامناسب، درگیر لایه تولید علم و فناوری کردیم. در حالی‌که ایران به‌عنوان کشور درحال توسعه باید تمرکزش را بر تجاری‌سازی و توسعه کسب‌و‌کار مبتنی بر فناوری‌هایی که در کشورهای دیگر توسعه پیدا کرده‌اند بگذارد. مسئله بعدی ما در اقتصاد دیجیتال هم به رگولاتوری برمی‌گردد. رگولاتوری در اغلب کشورها از کسب‌و‌کارها یک قدم عقب‌تر است در حالی که این فاصله در کشور ما در حد چند قدم است.»

 

آینده اقتصاد دیجیتال در ایران چه خواهد شد؟

نایب رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر این که چالش‌ها و فرصت‌ها همیشه توامان‌اند، گفت: «اگر امروز به این موضوع اشاره می‌کنیم که سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی ما تک‌رقمی است باید به خاطر داشته باشیم برای این‌که این عدد به میانگین ۱۵ درصد برسد فرصت‌های زیادی برای کسب‌و‌کارهای جدید خلاق و نوآورانه وجود دارد. اگر فعالان این بخش خودشان به همگرایی و وفاق برسند و سطح فعالیت خود را نه تنها به عنوان ارائه‌کننده محصول، بلکه به عنوان ارائه‌کننده راهکار برای مشکلات و نیازهای کشور ارتقا دهند می‌توانیم شاهد اتفاقات مثبتی در این زمینه باشیم.»

در بخش پایانی پنل، آرش سروری مجری پنل از دکتر جوانمردی در خصوص آینده اقتصاد دیجیتال ایران پرسید و او این‌طور پاسخ داد: «من آینده را روشن می‌بینم، هم کشش بسیار بالای حوزه کسب‌وکارها در حوزه اقتصاد دیجیتال را و هم سرمایه انسانی بالقوه. اگر امروز با ناترازی انرژی مواجه هستیم این مساله به تولید برنمی‌گردد بلکه به سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های سبز و استفاده از انرژی‌های نو و .. برمی‌گردد.  من معتقدم که باید کسب‌و‌کارهای جدید اقتصاد نوآورانه فعال شوند. اگر امروز با عدد بالای سرانه سلامت مواجهیم که به بودجه عمومی دولت فشار می‌آورد، در نظر داشته باشیم بخشی از این مسئله می‌تواند با دیجیتالی‌شدن برطرف شود.
اگر به جای پافشاری بر مشکلات، ببینیم و بدانیم که همه این موارد نویدبخش فرصت‌هایی برای فعالان اکوسیستم فناوری و صاحبان کسب‌و‌کارهای پیشینی است، آن‌وقت همه، تمرکز و توجهشان را به این بخش خواهند داد.»

اخبار پیشنهادی