Logo
EN

مدیرعامل فناپ: حوزه بانکداری باید پیشتاز تحول دیجیتالی باشد

چهارشنبه ۰۱ شهریور ۱۴۰۲

|

اشتراک‌گذاری

بازگشت به اتاق رسانه

مدیرعامل گروه شرکت‌‌های فناپ معتقد است که در مقوله تحول دیجیتالی، حوزه بانکداری باید پیشتازی خود را برای ارائه خدمات متفاوت و مشتری‌محور، حفظ کند.

به گزارش روابط‌عمومی و برندینگ فناپ، «همایش ملی تحول دیجیتالی در صنعت بانکداری» توسط انجمن مدیریت ایران و با حمایت بانک‌های کشور، بعدازظهر سه‌شنبه ۳۱مردادماه در سالن همایش‌های بانک مرکزی برگزار شد.

در این مراسم مدیران بانک‌های پاسارگاد، تجارت، ملت و کشاورزی در نشستی به دبیری دکتر شهاب جوانمردی مدیرعامل فناپ و علی عبدالهی عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی، درباره «توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور از مسیر توسعه دیجیتالی بانک‌ها»، موضوعاتی را مطرح کردند.

دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد و رییس شورای سیاستگذاری این همایش با اشاره به نقش تحول دیجیتالی بانک‌ها در توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور، فعالیت‌های اقتصادی را متکی بر نهاده‌های دیجیتالی از جمله فناوری‌های دیجیتالی، زیرساخت دیجیتالی، خدمات دیجیتالی و داده‌ها عنوان کرد و گفت:‌ طبق تعریف بانک جهانی، اقتصاد دیجیتالی افزایش رفاه عمومی و کاهش فقر را به‌دنبال خواهد داشت.

وی افزود:‌ آمار بانک جهانی نشان می‌دهد که سهم دیجیتالی ایران از تولید ناخالص داخلی از ۳.۸ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۶.۹ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده است. این درحالی است که میانگین جهانی از سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی کشورها ۲۲.۵ درصد است و فاصله ما تا متوسط جهانی بسیار است.

دکتر قاسمی سهم فروش آنلاین ایران از تجارت الکترونیک را ۳.۲ درصد مطابق با آمار بانک جهانی اعلام کرد و افزود:‌ این درحالی است که چین ۴۴.۸ درصد، آمریکا ۱۴.۵ درصد، ترکیه ۸.۸ درصد و انگلیس ۳۰ درصد در تجارت الکترونیک سهم دارند.

مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به امتیاز کشورها براساس راهبرد شاخص اقتصاد دیجیتالی در سال ۲۰۲۰ نیز گفت:‌ ایران در میان ۱۰۹ کشور، رتبه ۵۱ را دارد و سنگاپور در این رده‌بندی اول و رتبه دوم در اختیار آمریکا است. فنلاند رتبه ششم، عربستان رتبه ۳۶، روسیه رتبه ۳۹ و امارات رتبه ۲۷ را دارد. 

رییس شورای سیاستگذاری «همایش ملی تحول دیجیتالی در صنعت بانکداری»، خدمات مالی دیجیتال را اساس تحقق و شکل‌گیری اقتصاد دیجیتالی کشورها عنوان کرد و گفت: متاسفانه موضوع تحولات دیجیتالی در تدوین برنامه هفتم توسعه مطرح نیست و جا دارد که به‌صورت جدی به این موضوع پرداخته شود.

دکتر قاسمی با تاکید براینکه بانک‌ها باید به یک رهبر دیجیتالی در اقتصاد کشور تبدیل شوند و از داده‌های خود کسب درآمد کنند، به سکوی پلتفرم اقتصاد دیجیتالی بانک پاسارگاد (پاد) اشاره کرد که با هدف خلق زیست‌بوم دیجیتالی توسعه یافته است و گفت: نگاه نظام اقتصادی کشور به بانک‌ها باید متحول شود و دولت باید سکوهای دیجیتالی برای ارائه خدمات خود ایجاد کند.

در این نشست دکتر شهاب جوانمردی مدیرعامل گروه شرکت‌‌های فناپ نیز گفت: حوزه بانکداری به‌واسطه اینکه هم در مقوله بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و نگاه‌های نو و هم به دلیل نزدیکی به بیزنس مدل‌های متنوع، از پیشتازان کشور بوده، در میان سایر صنایع و مخاطبان توقع ایجاد کرده و ناچار است که پیشتازی خود را در مقوله تحول دیجیتالی برای ارائه خدمات متفاوت و مشتری‌محور حفظ کند.

وی گفت:‌ بسیار خوشحالم که اتفاقا یکی از متنوع‌ترین و متکثرترین موضوعاتی که در امر تحول دیجیتال در کشور مطرح می‌شود مربوط به حوزه صنعت بانکداری است. 

دکتر جوانمردی به‌عنوان دبیر نشست، در نتیجه‌گیری اظهارات مطرح‌شده در این پنل به نظارت‌های غیرداده‌محور توسط رگولاتور و نهادهای بالادستی اشاره کرد و گفت: ‌باید الزامات تحول دیجیتال بانک‌ها به‌عنوان امری تخصصی فراهم شود و خدمات‌دهی و زیرساخت‌ها، متناسب با آن توسعه یابد.

مدیرعامل فناپ بر لزوم پیشتازی بانک‌ها در حوزه تحول دیجیتالی تاکید کرد و ادامه داد: تحول دیجیتالی در نظام بانکی کشور باید به‌صورت جدی‌تری رقم بخورد.

اخبار پیشنهادی