سورنا؛ سامانه گذرگاه تبادل اطلاعات فناپ

سورنا؛ سامانه گذرگاه تبادل اطلاعات فناپ

API (Application Programing Interface) به معنای رابط برنامه‌نویسی کاربردی است که به دو برنامه اجازه می‌دهد که با یکدیگر ارتباط داشته باشند. در واقع، فناوری API شامل مجموعه‌ فرایندهایی برای کنترل سازمان است که در عین حال به سازمان‌ها و شرکت‌ها برای اشتراک گذاشتن اطلاعات در سراسر سازمان کمک می‌کند. هدف مدیریتAPI نظارت بر سازمان‌هایی است کهAPI ایجاد یا از APIهای دیگران استفاده می‌کنند و اطمینان یافتن از اینکه نیازهای توسعه‌دهندگان و برنامه‌هایی که از API استفاده می‌کنند، برآورده می‌شود. سازمان‌ها در حال اجرای استراتژی‌هایی برای مدیریتAPI های خود هستند تا بتوانند به تغییرات سریع در خواسته‌های مشتریان پاسخ دهند.

اهمیت استفاده از API Management platform

مدت زمانی است که موج تحولات نرم‌افزاری به نقطه عطف خود رسیده است. شاید تا به امروز سریع‌ترین نرخ رشد در این تغییر و تحولات، جایگزینی سامانه‌های SaaS نرم‌افزار در قالب خدمات به‌جای نرم‌افزارهای معمول است که در تمام شرکت‌ها خریداری و استفاده می‌شده است.SaaS ها، مجموعه نرم‌افزارهایی هستند که با عناوین نرم‌افزارهای حاضرآماده یا اجاره‌ای نیز شناخته می‌شوند. نسل بعد ازSaaS ، وب‌سرویس‌ها هستند که امروزه بازار خوبی را به خود اختصاص داده‌اند. بنا بر گزارش IDG 2018 Cloud Computing Survey، حدود 73 درصد از شرکت‌ها، دست‌کم یکی یا بخشی از زیرساخت‌های محاسباتی و نرم‌افزاری خود را به خدمات ابری متصل کرده‌اند. این تحول بزرگ نرم‌افزاری، اثرات بسیار مثبتی برای پیشرفت‌های فناورانه در حوزه نرم‌افزار داشته و باعث رونق و گرمی بازار روزافزون توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و برنامه‌نویسان شده است.

سامانه گذرگاه تبادل اطلاعات فناپ (API Management Platform) با نام تجاری «سورنا» ابزاری برای یکپارچه کردن انواع برنامه‌های کاربردی و APIهای تهیه‌شده از سوی اپراتور، استارت‌آپ‌‌ها و توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزارهای تلفن‌های همراه گوناگون است. این سامانه، بستری مناسب برای یکپارچگی کل نرم‌افزارهای مختلف توسعه‌دهندگان فراهم می‌آورد.

از مهم‌ترین وظایف سامانه، ایجاد ارتباط امن و قابل اتکا میان ارائه‌دهندگان خدمات مختلف و علاقه‌مندان به دریافت این خدمات، جایگزینی با ارتباط مستقیم بین آنها و کاهش ارتباطات نقطه‏ای است. مهم‌ترین ویژگی‌های سامانه پیشنهادی عبارت است از:

• تضمین پاسخ مناسب (در صورت پاسخگو نبودن خدمت‌دهنده)؛

• یکپارچه‌سازی پروتکل‏های ارتباطی (REST، SOAP و JSON)؛

• هماهنگ‏سازی پارامترهای تبادل‌شده بین خدمت‌‌دهنده‌ها و خدمت‌گیرنده‌ها؛

• ایجاد صف و حافظه میانی برای رفع مشکل تعداد و سرعت درخواست‌ها.

همچنین، ارائه امكانات و قابلیت‌های فنی و كاربردی ویژه، ارائه محصولات باکیفیت بالا و خدمات پشتیبانی، و تجربه خدمت‌رسانی عملیاتی در محیط واقعی با تعداد کاربر بالا (High Transaction Performance) از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی سامانه پیشنهادی هستند.

دسترس‌پذیری و مقیاس‌پذیری، مدیریت کاربران و خدمات، پذیرش انواع پروتکل‏های استاندارد، قابلیت اعمال تنظیمات و پیکربندی به ازای هر خدمت و همچنین پیکربندی امنیتی سامانه، امکان مدیریت دسترسی‏ها، مدیریت پارامترهای ورودی و خروجی هر خدمت، استانداردسازی خدمات، مدیریت کسب درآمد در صورت درخواست، مانیتورینگ و مدیریت منابع سامانه و در نهایت، تحلیل جامع اطلاعات ذخیره‌شده در مقیاس بزرگ، از جمله مشخصه‌های کلیدی و قابلیت‌های سورناست.

اجزای سامانه

اجزای اصلی سامانه عبارت‌اند از داشبورد مدیریتی، مدیریت کاربران و نقش‌ها،‌ مدیریت سازمان و مدیریت خدمت. داشبورد، حاوی اطلاعات کاربردی و نمودارهای مورد نیاز مدیریتی سامانه است که به‌وسیله آن، مدیر سامانه می‌تواند از وضعیت کلی و آماری سامانه آگاه شود. جزء دوم به‌صورت یکپارچه برای ایجاد و مدیریت کاربران سامانه و نقش‏های آنها ایجاد شده است. در بخش مدیریت سازمان، امکان ایجاد، ویرایش و اعمال تنظیمات سازمان‌ها فراهم شده است و در بخش چهارم، می‌توان خدمات سازمانی را به‌صورت خودکار ایجاد و مدیریت کرد. در بخش داشبورد مدیریتی، ویژگی‌هایی مانند تعداد فراخوانی‌های هر سازمان به‌صورت لحظه‌ای و در بازه زمانی، تعداد کاربران برخط سامانه، نمایش تعداد تراکنش در واحد ثانیه (TPS) و همچنین نمایش کدهای خطای سازمان‌ها و نمایش تعداد فراخوانی سازمان‌ها بر اساس کانال مورد استفاده، در نظر گرفته شده است. همچنین در بخش مدیریت کاربران و نقش‌ها، افزودن کاربر جدید و تعیین نقش او، قابلیت تعیین فرایندهای احراز هویت و قابلیت ایجاد دسترسی‌های متفاوت به فراخوانی خدمات ارائه شده است. از سوی دیگر، امکان ایجاد سازمان جدید برای ارائه خدمت، امکان تعیین سرعت فراخوانی خدمات، امکان تعیین انواع مجوز ارتباط با سازمان به‌صورت پیشفرض و امکان تعریف و هماهنگ‌سازی پارامترهای هر سازمان از ویژگی‌هایی است که در مدیریت سازمان سورنا قرار داده شده است. از جمله ویژگی‌هایی هم که در بخش مدیریت خدمت در نظر گرفته شده است، می‌توان به امکان تعریف انواع خدمت (Soap و Rest) به‌صورت خودکار، امکان استاندارسازی ورودی‌ها و خروجی‌های خدمت، امکان تعیین مدت‌زمان انتظار فراخوانی خدمت، امکان تغییر نوع پارامترها به‌صورت استاتیک و همچنین امکان تعریف و هماهنگ‌سازی پارامترهای هر خدمت، امکان ثبت مستندات فنی خدمت و امکان مدیریت کدهای خطای خدمت اشاره کرد. در نهایت، امکانات دیگری که سورنا در اختیار کاربر قرار می‌دهد در حوزه لاگ و گزارش‌ها بدین ترتیب است که می‌توان لاگ‌های ثبت‌شده سامانه را به‌صورت پویا و مورد دلخواه دریافت کرد. همچنین گزارش کدهای خطا به تفکیک سازمان، روز یا بازه زمانی مشخص، و وضعیت خدمات به تفکیک سازمان، روز یا بازه زمانی مشخص را دریافت کرد و گزارش تعداد فراخوانی خدمات به تفکیک سازمان، کانال ارتباطی، روز یا بازه زمانی مشخص را به‌‌دست آورد.

دیدگاه ها

  • دیدگاهی موجود نیست

ثبت دیدگاه