آشنایی با محصول استعلامات سامانه پنجره واحد سرمایه‌گذاری خوزستان

آشنایی با محصول استعلامات سامانه پنجره واحد سرمایه‌گذاری خوزستان

سمیه منجزی، کارشناس امور تحلیل محصول پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان خوزستان

سامانه پنجره واحد سرمایه‌گذاری خوزستان (www.sw-khz.ir) با هدف ایجاد بستر مناسب، تسریع و تسهیل در صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری، و برای ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور جذب سرمایه‌گذاران در استان خوزستان طراحی شده است. این سامانه الکترونیکی، درگاه واحدی برای مراجعه متقاضیان داخلی و خارجی سرمایه‌گذاری (بر مبنای single automated system با قابلیتintegrate ) است که با ایجاد هماهنگی و انسجام بین دستگاه‌های اجرایی استان، پاسخ‌گویی متمرکز به متقاضیان و سرمایه‌گذارن در تمامی مراحل ایجاد کسب‌وکار و توسعه آن، در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

برای اجرای این پنجره واحد به طور کلی ۳۶ دستگاه اجرایی با ۲۴۶ فرآیند صدور مجوز شناسایی شده است که این فرآیندها شامل ۱۸۱ فرآیند در صدور مجوز، ۳۹ فرآیند در پاسخ به استعلامات و ۲۶ فرآیند در موافقت با تأمین زیرساخت است.

پیش از استقرار سامانه پنجره واحد خوزستان

تا پیش از استقرار سامانه پنجره واحد خوزستان، انجام استعلامات در استان به روش‌های سنتی و حضوری توسط سرمایه‌گذار و در شبکه دولت انجام می‌شد که منجر به طولانی شدن زمان اخذ استعلامات، مراجعه متقاضی به چندین دستگاه اجرایی مختلف و عدم رضایت ارباب رجوع، عدم دقت و سرعت در پاسخ‌گویی، انجام استعلامات چندگانه و تکراری، و عدم هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های اجرایی می‌شد.

پس از استقرار سامانه پنجره واحد خوزستان

در سامانه پنجره واحد سرمایه‌گذاری خوزستان، فرآیند استعلام‌گیری از دستگاه‌های اجرایی مختلف برای سرمایه‌گذاران انجام می‌شود و دیگر نیازی به تردد سرمایه‌گذاران و صرف چندین ماه برای انجام استعلام از دستگاه‌های مختلف نیست؛ محصولی که تحت عنوان (استعلام دستگاه‌های اجرایی) تولید شده است، قابلیت‌ها و روش‌هایی را پوشش می‌دهد که بیشترین نیازسنجی‌ها جهت انجام هر چه کامل‌تر استعلامات بین‌دستگاهی بر روی آن انجام شده و به بخش بزرگی از نیازمندی‌های کاربران پاسخ داده است.

قابلیت های محصول استعلام بین‌دستگاهی

  1. ارسال همزمان درخواست استعلام به چندین دستگاه اجرایی توسط یک دستگاه اجرایی در استان یا شهرستان

  2. بارگذاری مدارک و مستندات درخواست استعلام

  3. تاریخچه استعلامات براساس کد ملی متقاضی

  4. مشخصات حقوقی متقاضی

  5. مشخصات حقیقی متقاضی

  6. مشخصات زمین

  7. فرآیند مبدأ استعلام

  8. تاریخ پاسخ‌گویی مورد انتظار

  9. تعیین اولویت برای پاسخ استعلام

  10. نقشه نشان

  11. ارسال استعلام به کارگروه امور زیربنایی راه و شهرسازی

  12. ثبت نتیجه کارگروه امور زیربنایی راه و شهرسازی توسط کارشناس دستگاه راه و شهرسازی

  13. مشاهده نتیجه کارگروه امور زیربنای راه و شهرسازی توسط دستگاه درخواست‌دهنده

  14. مشاهده جزئیات پرونده در کارگروه امور زیربنایی

  15. پاسخ‌دهی به یکی از روش‌های بدون ارجاع، با ارجاع، با ارجاع و تأیید

  16. بارگذاری مدارک و مستندات پاسخ استعلام

  17. فرآیند مقصد استعلام

  18. ارجاع به شخص

  19. ارجاع به شهرستان

  20. عودت استعلام

  21. پیگیری استعلام

  22. عدم انتظار برای دریافت پاسخ استعلامات

  23. امکان مشاهده نتیجه نهایی استعلام

  24. امکان چاپ

بنا به گفته مهندس منصور صفاریان، سرپرست فنی پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان خوزستان، همراه با پیاده¬سازی این محصول و جهت توسعه آن از تجربه کاربران نیز استفاده شده است. جلسات آموزشی متعددی به منظور استفاده بهتر و کامل‌تر از این محصول برای کاربران در مرکز استان و شهرستان¬‌ها برگزار شده است. همچنین در کنار تولید محصول، استعلامات بین‌دستگاهی، محصول گزارش‌گیری جهت دریافت گزارش از استعلامات ارسالی و دریافتی در دستگاه¬های اجرایی نیز پیاده¬سازی شده است که این امکان را جهت پیگیری و مشاهده نتایج استعلامات در هر لحظه فراهم می‌سازد.

مهندس صفاریان یادآور شدند که در آینده¬ای نزدیک قابلیت‌های جدیدی همچون امکان پرداخت وجوه موردنیاز دستگاه‌های اجرایی، برقراری امکان ارتباط متقاضیان سرمایه‌گذاری با دستگاه اجرایی در حین یک استعلام، و در نهایت امکان اتصال فرآیندهای صدور مجوز در هر نقطه‌ای از فرآیند به فرآیندهای پاسخ استعلام، ایجاد خواهد شد. همچنین چرخه فرآیندی استعلام کارگروه و امور زیربنایی شهرسازی در حال پیاده‌سازی است. در نهایت، به‌کارگیری محصول استعلامات تولیدشده در پنجره واحد خوزستان، با توجه به تجربه‌های کسب‌شده و اقدامات اصلاحی بسیار جهت بهبود فرآیند استعلامات، امری تسهیل‌کننده در امور سرمایه‌گذاری در استان شده است.

دیدگاه ها

  • دیدگاهی موجود نیست

ثبت دیدگاه