سلامت الکترونیک و جایگاه آن از منظر کارآفرینی

سلامت الکترونیک و جایگاه آن از منظر کارآفرینی

سجاد اکباتانی، مدیرعامل فناپ پلاس

سلامت الکترونیک همواره یکی از پیچیده‌ترین مفاهیم دیجیتال عصر حاضر بوده است. مفهوم سلامت دیجیتال اگرچه نسبت به برخی سکوهای مبتنی بر فناوری چندان جوان نیست، اما پیاده‌سازی مفاهیم گسترده آن به دلایل متعدد، در هیچ جای دنیا به سادگی امکان‌پذیر نشده است. این دلایل که در ادامه این نوشتار به برخی از آنها اشاره شده است، حتی باعث توقف برخی پلتفرم‌های جهانی در کشور‌های توسعه یافته نیز شده است.

در مقابل اما جذابیت‌های متعدد این حوزه از یک سو و رشد و توسعه سایر زیرسیستم‌های مورد نیاز، از جمله سامانه‌های بیمه و پرداخت الکترونیک، زیرساخت‌های امنیتی جدید، امکانات قابل ملاحظه گوشی‌های هوشمند و همچنین سخت‌افزار‌های پوشیدنی از سویی دیگر سبب شده است تا همواره متخصصان و سرمایه‌گذاران زیادی در سراسر جهان برای اجرایی کردن ایده‌های خود در این زمینه، دست به ایجاد و توسعه کسب و کار‌های گوناگون بزنند.

از نگاه تجاری سازی ایده‌ها و طرح‌های سلامت الکترونیک و در نهایت خلق یک بنگاه اقتصادی خلاق در این حوزه، چالش‌های متعددی در این بین وجود دارد. این چالش‌ها علاوه بر آنکه اکثراً دارای عمومیت هستند، گاهی در برخی از حوزه‌های تخصصی، به شکلی دیگر خود را نمایان می‌سازند. به طور نمونه زیرسیستم احراز هویت بیمار، آنجا که در سیستم‌های پشتیبان و یا تسهیلگر مانند نوبت‌دهی مراکز درمانی یا دریافت خدمات مکان محور کاربرد دارد، با جایی که مفاهیمی مانند دسترسی به پرونده الکترونیک سلامت یا دریافت خدمات درمانی بیمارستانی مد نظر باشد، دارای تفاوت‌هایی اساسی است.

در واقع این نمونه تا حدی بیانگر این موضوع است که ارائه خدمات کاربردی در لایه کاربران در سامانه‌های سلامت دیجیتال، به دلیل تفاوت سطح حساسیت‌ها یا حتی در مواجهه با نهاد‌های رگولاتوری، دارای استاندارد‌های متفاوتی است. به عنوان نمونه‌ای دیگر باید دانست که اکثر اطلاعات جمع آوری شده از گجت‌های پوشیدنی که دارای حسگر‌های علائم حیاتی هستند، از طرف جامعه پزشکان متخصص چندان قابل اتکا نیستند. بنابراین راه اندازی کسب وکار‌های مبتنی بر داده‌های این گجت‌ها، قاعدتاً در سطح خدمات خودمراقبتی تعریف می‌شوند و در لایه خدمات حرفه‌ای درمانی، پزشکان در نهایت تجهیزات مورد تایید مراجع تخصصی بهداشتی و درمانی را مورد استفاده قرار خواهند داد.

اینگونه مثال‌ها تا حد خوبی می‌توانند چشم‌انداز توسعه کسب و کار‌های سلامت الکترونیک را روشن سازند. به دیگر سخن، شاید شرایط خاص حاکم بر زیرساخت‌های پزشکی، امکان توسعه خلاقانه کسب وکار‌ها را صرفاً در مواجهه با بخش مشخصی از نیاز‌های سلامت کاربران فراهم آورد. با نگاهی به دسته‌بندی‌‌های رایج در زمینه سلامت دیجیتال می‌توان روشن کرد که کدام چالش‌های توسعه، جدی‌تر و حتی بازدارنده‌تر هستند. این بازدارندگی‌ها گاهاً از نظر کارآفرینان بسیار عجیب و دور از ذهن به نظر می‌آیند. به طور نمونه امروزه اپلیکیشن‌های متعددی، زیرساخت‌های مورد نیاز برای ارتباط از راه‌دور پزشک و بیمار را فراهم ساخته‌اند و حجم قابل توجهی از مراجعه به پزشک به صورت مجازی صورت می‌گیرد. با این وجود از منظر برخی نهاد‌های نظارتی قانونی «ویزیت» و ارائه تجویز به صورت نسخه رسمی از راه دور، دارای اشکالاتی است که همچنان محل بحث و کشمکش است.

با این توضیح می‌توان گفت در برخی بخش‌ها ازجمله Time Management مانند نوبت‌دهی و گزارش‌گیری سامانه‌های بهداشت و سلامت، Location Based Systems مانند حمل و نقل بیمار یا اعزام پرستار و پزشک و تجهیزات، Consultant مانند مشاوره پزشکی و روان‌شناسی، Education and Training مانند آموزش بارداری یا شبیه‌سازهای پزشکی و جراحی، Support Systems مانند اپ‌های یادآور مصرف دارو یا ثبت رژیم غذایی، Follow Up Systems مانند پیگیری نتیجه جراحی یا بستری، Patient Monitoring مانند مانیتورینگ بیماران خاص و در نهایت Information Management مانند سیستم‌های جمع‌آوری اطلاعات ابری، نرم‌افزار‌های HIS یا LIMS همچنان فرصت‌های کسب و کاری قابل توجهی در معرض ایده‌پردازی و توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه قرار دارد.

با این وجود اما پاندمی کرونا در جهان به خوبی نشان داد که زمان تغییر جدی فرا رسیده است. اعطای مجوز‌ها و استاندارد‌ها سرعت گرفت، تجهیزات کمک تنفسی متن‌باز ساخته شد، مشاوره پزشکی از راه دور رونق گرفت و بیمارستان‌ها به مبتلایان این ویروس توصیه کردند که در خانه بمانند و بعضاً با تلفن‌های همراه یا ساعت‌های هوشمند خود، علائم حیاتی خود را بررسی و در صورت لزوم اطلاعات را برای پزشک خود ارسال نمایند. این موضوع می‌تواند نویدبخش توسعه اساسی کسب و کار‌های نوآورانه در زمینه سلامت الکترونیک باشد.

دیدگاه ها

  • دیدگاهی موجود نیست

ثبت دیدگاه