روایت نوآوری فناپ در همایش نوآوری و تحول در کسب و کار

روایت نوآوری فناپ در همایش نوآوری و تحول در کسب و کار

به گفته مدیرعامل هلدینگ فناپ بر اساس برآوردهای موجود، دوره عمر مدل‌های کسب‌وکار در پنج دهه اخیر، از 15 سال به 5 سال کاهش یافته است.

به گزارش روابط عمومی فناپ، دکتر شهاب جوانمردی در همایش آنلاین نوآوری و تحول در کسب و کار دانشگاه شریف، به افزایش یافتن شدت تغییرات در کسب‌وکارها در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در کنار نوآوری در محصولات و نوآوری در فرایندها، موضوع نوآوری در مدل کسب‌وکار اهمیت فوق العاده‌ای یافته و شرکت‌هایی که می‌خواهند در بازار باقی بمانند، باید به طور مداوم به نوآوری در مدل کسب‌وکار خود بپردارند. او در این سخنرانی با عنوان «روایت نوآوری فناپ»، تاریخچه‌ای را از تحول در کسب‌وکارهای فناپ طی 15 سال گذشته بیان کرد و رویکردهای فناپ را در نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار خود مورد بحث قرار داد.

او افزود: هر کسب‌وکاری بر مجموعه‌ای از باورهای تثبیت‌شده استوار است و هنگامی که در این باورها تردید می کنیم، فضایی برای نوآوری در مدل کسب‌وکار گشوده می‌شود. او ادامه داد: این تردیدها با عبارت «چه می‌شود اگر ...» آغاز می‌شوند. او ادامه به پرسش بنیادی که منجر به تاسیس فناپ شد، اشاره کرد و گفت: 15 سال پیش، فناپ با این پرسش متولد شد که «چه می‌شود اگر به جای تکیه بر نرم‌افزارهای بانکی خارجی، نرم‌افزار بانکی ایرانی داشته باشیم؟» پس از آن، بارها «چه می‌شود اگر»هایی از این دست را از خودمان پرسیده‌ایم و هر بار، پا در مسیر نوآوری‌ جدیدی در مدل کسب‌وکارمان گذاشته‌ایم.

مدیرعامل هلدینگ فناپ افزود: از جمله این نوآوری‌ها می توان به تنوع‌بخشی به بازارها در حوزه بانکی و همچنین، ورود به سایر بازارهای خدمات فناوری اطلاعات مانند حمل‌ونقل هوشمند اشاره کرد. علاوه براین، فناپ از اوایل دهه 1390، با تاسیس شرکت شناسا و شتاب‌دهنده تریگ آپ، فرایندهای نوآوری باز آغاز کرد و به کسب‌وکارهایش تنوعی دوباره بخشید. دکتر جوانمردی گفت: ما روندهای فناوری را در دهه 2010 مرور کردیم و دریافتیم که موضوعاتی مانند هوش مصنوعی، کلان‌داده‌ها و پلتفرم‌ها در سال‌های پیش رو اهمیتی فزاینده خواهند یافت.

او ادامه داد: با توجه به این نکات، کسب‌وکارهای جدیدی را خصوصاً در حوزه B2C شکل دادیم و در مواردی، با رقبایمان شریک شدیم تا بتوانیم از تجمیع زیرساخت‌ها و تجربیات‌مان بهره بگیریم. در سال‌های اخیر نیز رویکرد پلتفرم‌سازی را پی گرفته‌ایم و از خود پرسیدیم «چه می شود اگر کسب‌وکار ما فراهم کردن زمینی بر فعالیت کسب‌وکارهای دیگر باشد؟» بدین ترتیب، ابرپروژه «سرزمین هوشمند پاد» را دنبال می کنیم و سعی داریم پلتفرمی را در حوزه B2B2C گسترش دهیم. به گفته دکتر جوانمردی، این نوآوری‌های مداوم بازارهای جدیدی را به رویمان گشوده و البته همواره هم در این مسیر، موفق نبوده‌ایم. امروزه هم در باورهای تثبیت‌ شده مدل‌های کسب‌وکارمان تردید می‌کنیم و «چه می‌شود اگر»های جدیدی را می‌پرسیم. این راه پایانی ندارد.

دیدگاه ها

  • دیدگاهی موجود نیست

ثبت دیدگاه