سرمایه‌گذاران و فرش قرمزی به نام «پنجره واحد»

سرمایه‌گذاران و فرش قرمزی به نام «پنجره واحد»

اطلاعات و اطلاع‌رسانی، مهم‌ترین ابزار استراتژیک برای مدیریت و اداره صحیح همه واحدهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی است. در این راستا، شهرها با توجه به عمق وظایف و پیچیدگی روابط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، و سیاسیِ عصر تعاملی حاضر از اهمیتی دوچندان برخوردارند. تجارت «پنجره واحد» برای غلبه بر سیستم‌های پیچیده اطلاعات و کنترل ناظران طراحی شده است و به‌کارگیری آن باعث ایجاد محیطی ساده و بدون کاغذبازی برای بازرگانان می‌شود که در عین حال مزایای بسیاری برای مؤسسات اجرایی، اداری، و بازرسی دارد. با توجه به چنین مؤلفه‌ای، دو بحث مورد توجه قرار می‌گیرد: نخست، ارائه اطلاعاتی بر اساس توسعه فناوری اطلاعات در ارائه الکترونیک خدمات از طریق پنجره واحد به منظور توسعه تجارت، دوم ارائه الگویی برای ارائه خدمات الکترونیکی از طریق پنجره واحد که این مدل دسته بزرگی از گروه‌های تجاری را وارد معاملات تجاری می‌کند که نه‌تنها نوع دولت و مشاغل (‌B2G)، و دولت و شهروند (G2C)، بلکه دولت و دولت (G2G)، و حتی ارتباطات کسب‌وکار و کسب‌وکار (B2B)، و روابطی که جزیی از زنجیره تأمین در تجارت بین‌الملل هستند را نیز شامل می‌شود.

نکته قابل توجه آنکه وجود رویه‌های سخت و پیچیده تجاری، و زمان و هزینه‌‌های سربار بسیاری که صرف این رویه‌ها می‌شود، از صدور و دریافت مجوزهای مرتبط تجاری از متصدیان اجرایی تجارت گرفته تا حمل‌ونقل و ترخیص کالا از گمرک و دیگر اعمال مرتبط تجاری، موانع بزرگی را برای رشد سریع اقتصاد ایجاد کرده است. از این رو، برای ایجاد رشد اقتصادی و حفظ آن در فضای رقابتی تجارت، امروزه در عرصه‌های بین‌المللی جهان به سامانه‌های الکترونیکی یکپارچه‌ای نیاز است که تسهیل تجاری و شفافیت و کاهش زمان و هزینه‌های سازوکارهای تجاری را برای تجار و نهادها و دیگر افراد یا مراکز مرتبط تجاری ایجاد کنند.

به همین دلیل، می‌توان گفت پنجره واحد بیش از آنکه یک مفهوم باشد، تسهیلاتی است که به طرف‌های مشارکت‌کننده در یک تبادل تجاری کمک می‌کند تا اطلاعات و اسناد استانداردشده را از یک نقطه ورودی واحد مبادله و با تمامی الزامات قانونی مربوط به صادرات، واردات، و قوانین نقل و انتقال تکمیل کنند. از دیدگاه عملی، پنجره واحد یک ورودی فیزیکی یا الکترونیکی برای ارائه و حفظ تمام داده‌ها فراهم می‌کند. پیاده‌سازی پنجره واحد مزایای فراوانی برای دولت و بنگاه‌ها دارد. این سامانه می‌تواند تا حد زیادی فرآیند ارائه و توزیع اطلاعات، هم برای تاجران و هم برای مراجع دولتی را روان‌سازی و تسهیل کند. برای بخش دولتی به طور مشخص، وجود پنجره واحد می‌تواند منجر به یکپارچگی بیشتر و مؤثرتر نظام‌ها و فرآیندهای موجود، تخصیص مؤثرتر و کارآتر منابع مالی و انسانی، اصلاح منابع درآمدی دولت و همچنین افزایش رضایت تجار، افزایش امنیت، افزایش یکپارچگی و شفافیت در امور، کاهش فساد اداری و توانایی استفاده از روش‌های پیچیده مدیریت ریسک و کنترل جریان امور شود.

بر همین اساس، راه‌اندازی سامانه پنجره واحد سرمایه‌گذاری، گامی اساسی برای بهبود فضای کسب‌وکار و آسان‌سازی صدور استعلام‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاران است. زمان‌بندی و مدیریت مراحل برای رسیدن به کمترین زمان ممکن در تکمیل پرونده‌ها و به حداقل رساندن مراجعه‌های حضوری سرمایه‌گذاران به دستگاه‌های اجرایی، از دیگر اهداف راه‌اندازی سامانه پنجره واحد است.

از امتیازهای پنجره واحد می‌توان به مشخص کردن و دریافت تمامی مدارک و مستندات لازم برای تکمیل پرونده در شروع فرآیند، ایجاد شفافیت و امکان پایش روند گردش درخواست‌ها به‌صورت برخط، و همچنین جلوگیری از دریافت استعلام‌های تکراری در دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد.

با چنین رویکردی و با هدف ایجاد بستر مناسب و تسریع و تسهیل در صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری، نسبت به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاران در استان خوزستان اقدام شد که برای تحقق این مهم «ستاد جذب و توسعه سرمایه‌گذاری» به ریاست استاندار خوزستان و با عضویت رؤسای سازمان‌ها و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی و نمایندگان شرکت فناپ در سال ۱۳۹۶ شکل گرفت. «سامانه الکترونیکی پنجره واحد سرمایه‌گذاری خوزستان»، درگاه واحدی برای مراجعه متقاضیان داخلی و خارجی سرمایه‌گذاری است که با ایجاد هماهنگی و انسجام بین دستگاه‌های اجرایی استان، پاسخگویی متمرکز به متقاضیان و سرمایه‌گذاران در تمامی مراحل ایجاد کسب‌وکار و توسعه آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه می‌شود.

بنا بر اعلام ستاد جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خوزستان، برای اجرای این پنجره واحد به طور کلی ۲۴۶ فرآیند صدور مجوز فعالیت شناسایی شده است که این فرآیندها شامل ۱۸۱ فرآیند در صدور مجوز، ۳۹ فرآیند در پاسخ به استعلامات و ۲۶ فرآیند در موافقت با تأمین زیرساخت است.

دیدگاه ها

  • دیدگاهی موجود نیست

ثبت دیدگاه