سخنرانی کیوان جامه‌بزرگ در رویداد ITWEEKEND: چگون می‌توان پس از شکست‌خوردن در هم نشکست؟

سخنرانی کیوان جامه‌بزرگ در رویداد ITWEEKEND: چگون می‌توان پس از شکست‌خوردن در هم نشکست؟

کیوان جامه‌بزرگ، معاون توسعه راهبردی و امور شرکت‌های فناپ در ارائه‌ای در رویداد ITWEEKEND به نکاتی پیرامون «شکست خوردن و در هم نشکستن» پرداخت. کیوان جامه‌بزرگ در مورد دلایل شکست و موفقیت شرکت‌ها بر اساس تجربیات فناپ، سخنان خود را با این اصل آغاز کرد که از لحاظ آماری، تعداد شکست‌ها همواره بیش از تعداد موفقیت‌ها است. وی ادامه داد: «یافتن الگو برای شکست بسیار ساده‌تر از یافتن الگو برای پیروزی است. تمرکزها همواره بر چگونگی موفقیت شرکت‌های بزرگ است، حال آنکه شاید باید روی این موضوع تمرکز کرد که آن‌ چگونه شکست نخوردند و اگر شکست خوردند، چگونه درهم نشکستند. البته این سخن به‌معنی مطالعه نکردن نحوه و الگوی موفقیت آن‌ها نیست. خیلی از مجموعه‌های بزرگ بارها و بارها شکست خورده‌اند، اما نابود نشده‌اند، کما اینکه مثال‌های شکست‌های این شرکت‌های بزرگ را همه ما می‌دانیم. اما سوال آن است که چه می‌شود که این شرکت‌ها با وجود این شکست‌ها، نابود نمی‌شوند؟» جامه‌بزرگ در ادامه افزود: «چند موضوع که موجب جلوگیری از شکست یا درس گرفتن از آن می‌شود را در ادامه ذکر خواهیم کرد.»

جامه‌بزرگ گفت: «نکته اول آن است که برای مسیر آینده یک معادله با چند پارامتر طراحی می‌کنیم که می‌تواند بر اساس متغیرهای مختلف پاسخ‌های بهینه متعددی داشته باشد. اما انتقاد اصلی به این موضوع آن است که ما را تا حدودی از آرمانگرایی دور می‌کند و تمرکز ما را کاهش می‌دهد. اگر ما آرمان داشته باشیم، هیچ‌یک از این متغیرها و تحولات محیطی نمی‌تواند موجب جدایی ما از مسیر باشد. اولین نکته در واقع همان تمرکز روی رویاهایمان است؛ هرچند که این تحولات تاثیرات خود را خواهد داشت. نکته دوم تخریب و دگرگون کردن است؛ برای من لیونل مسی مصداق انسانی است که تخریب و دگرگون می‌کند. روند مسابقه، روند تعامل با رقبا و ... را تخریب می‌کند. اگر به دنبال تغییر و دستاورد بزرگ هستید، فراتر از بهینه‌سازی به تخریب فکر کنید. به الگوهایی نظیر چند برابر تغییر در یک پدیده، چند برابر کاهش در قیمت، چند برابر افزایش در یک سرعت، چند برابر کاهش در هزینه و ... و به دنبال تغیرات ده الی سی درصدی نباشید. به‌عنوان مثال، اوبر صنعت حمل‌ونقل را تخریب و دگرگون کرد.»

معاون توسعه راهبردی و امور شرکت‌های فناپ با اشاره به چند مثال و نمونه افزود: «نکته سوم آنکه یک الگوی مشخص شکست یا یک الگوی مشخص پیروزی قابل تعمیم به همه کسب‌وکارها نیست. همه ما داستان‌های موفقیت و شکست و الگوهای توسعه و ... را مطالعه می‌کنیم، که کار بسیار شایسته‌ای است، اما نباید گرفتار یک تله شد؛ آنچه که در سیلیکون ولی اتفاق می‌افتد، در ایران و در بسیاری دیگر از کشورها تعمیم‌پذیر نیست. شرایط رشد کسب‌وکارها یکسان نیست و لزوما نمی‌توان مسیر طی‌شده یک کسب‌وکار در هرجای دیگر جهان را کپی کرد. اگر مسیر ما اصالت نداشته باشد، باز دچار شکست خواهیم شد.»

جامه‌بزرگ گفت: «نکته مهم دیگر که در ایران و در مجموعه فناپ با آن روبرو شدم، این است که کجا باید شکست را پذیرفت و کجا باید از شکست فاصله گرفت. ضرب‌المثل اسب مرده را شاید شنیده باشید؛ اگر در طول مسیر متوجه شدید که اسب شما مرده، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از اسب خود پیاده شوید. ولی در دنیای کسب‌وکار ما چون نسبت به محصول یا محصولات علاقه و وابستگی شدید پیدا کرده‌ایم یا برای آن هزینه کرده‌ایم و باید پاسخگوی سرمایه‌ها باشیم، با این اسب مرده کارهای دیگری می‌کنید و با هزینه‌های دیگر امید به راه افتادن آن داریم. مهم آن است که در مسیر خود از نقطه شکست عبور کرده و شکست را بپذیریم، ولی مسیر خود را متوقف نکنیم و همچنان در راستای هدف خود ادامه دهیم. بارها این جمله که این محصول مثل بچه ما است را شنیده‌ایم، اما متاسفانه گاهی این بچه فوت می‌کند. اتفاق خیلی تلخی است اما باید از آن عبور کرد. نکته آخر آنکه آینده‌ای که معمولا در مورد آن صحبت می‌شود، همواره به دلایل مختلف معمولا دور تلقی می‌شود، اما واقعیت آن است که سرعت رسیدن تحولات و سرعت رسیدن فناوری‌ها به کشوری مثل ایران هم به‌حدی سرعت یافته که آینده همین حالا است. به‌عنوان مثال، تمام تحلیل‌ها بر این استوار بود که تمام نیازهای بازار تا سال 2030 روی بستر LTE پاسخ داده می‌شود، اما همین حالا 5G در سی درصد از چین اجرا شده و در آمریکا جنگ بزرگ تجاری جریان یافته برای اینکه یک شرکت چینی 5G را روی اوپراتورهای خود در این شرکت اجرا نکند. اتفاقی که قرار بود در سال 2030 رخ دهد، همین امروز و ده سال زودتر اتفاق افتاد. بنابراین، آینده همین امروز است.»

رویداد ITWEEKEND روز پنج‌شنبه یکم اسفند 1398 در دانشگاه شریف برگزار شد.

دیدگاه ها

  • دیدگاهی موجود نیست

ثبت دیدگاه