«آنی‌رو» از 28 اسفند 97 عملیاتی شد؛ اجرای سامانه دریافت الکترونیکی عوارض توسط «سپندار»

«آنی‌رو» از 28 اسفند 97 عملیاتی شد؛ اجرای سامانه دریافت الکترونیکی عوارض توسط «سپندار»

سامانه دریافت الکترونیکی عوارض آزادراهی با نام «آنی‌رو» توسط شرکت سپندار، یکی از شرکت‌های هلدینگ فناپ، از ساعات آغازین روز سه‌شنبه بیست و هشتم اسفند 1397 در چهار آزادراه پرترددکشور شامل محورهای رفت و برگشت آزادراه‌های تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان راه‌اندازی شد.

این سامانه به‌عنوان خدمتی جدید، فعالیت مشترک سه مجموعه از مجموعه‌های هلدینگ فناپ به‌شمار می‌رود. فناپ‌زیرساخت تامین‌کننده‌ی دوربین‌های نظارتی آزادراه‌ها، فناپ‌سافت، توسعه‌دهنده‌ی سامانه‌ی مرکزی این خدمت و پرداخت الکترونیک پاسارگاد با محصول کیپاد در عملیاتی شدن این پروژه مشارکت داشته‌اند. بدین ترتیب، با عملیاتی شدن و اجرای این خدمت در این آزادراه‌ها، باجه‌های دریافت نقدی عوارض برچیده شده و خودروها می‌توانند بدون نیاز به توقف یا کاهش سرعت در باجه‌های اخذ عوارض، با حداکثر سرعت مجاز به مسیر خود ادامه دهند. از دیگر مزایای این سامانه می‌توان به موضوع شفافیت مالی اشاره کرد. در این سیستم، عوارض آزادراهیِ دریافت شده از ترددکننده‌ها، به صورت آنی در سامانه‌ی مرکزی تسهیم شده و سهم هر ذینفع لحاظ خواهد شد که این امر ارتقای شفافیت مالی و اطمینان‌بخشی هرچه بیشتر به ذینفعان را به همراه خواهد داشت.

برای این سامانه چهار روش پرداخت در نظر گرفته شده که رانندگان می‌توانند به دلخواه از هر یک از آن‌ها استفاده کنند. روش‌هایی از قبیل پرداخت موبایلی، پرداخت با توقف (از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان)، پرداخت از طریق برچسب و پرداخت بی واسطه از حساب بانکی. در این سامانه در صورت پرداخت نشدن عوارض از سوی راننده، پیامکی از سوی نیروی انتظامی به صاحب پلاک ارسال شده و در صورت شارژ کیف پول الکترونیکی در مهلت مقرر، این رقم به صورت خودکارکسر می‌شود. شایان ذکر است فرد 24 ساعت فرصت دارد تا این مبلغ را با استفاده از درگاه‌های الکترونیکی، شبکه شتاب و ... پرداخت کند.

سهیل مظلوم، مدیرعامل شرکت سپندار و عضو هیات‌مدیره فناپ‌زیرساخت، در بهمن ماه 1397 در این مورد گفته بود: «قرار است 28 آزادراه کشور به سامانه هوشمند پرداخت الکترونیکی عوارض (ETC) مجهز شوند که در فاز اول قرار است پرداخت عوارض در 4 آزادراه به طور کامل الکترونیکی شود.» مظلوم درباره پروژه سامانه پرداخت‌های نوین در آزادراه‌های کشور افزود: «وزارت راه و شهرسازی با هدف الکترونیکی‌کردن عوارض آزادراه‌ها به صورت یکپارچه، فراخوان مشارکت برگزار کرد. شرکت سپندار با ترکیب سهامداری شرکت‌های تجارت الکترونیکی پارسیان، توسن، توسن سها، آتی شهر، سیمرغ تجارت، آباد راهدارپارس، همسو و فناپ برنده این فراخوان شده است.»

مدیرعامل سپندار تاکید کرد: «با موافقت وزارت راه و شهرسازی قرار است دریافت عوارض به صورت نقدی به طور کامل از آزادراه‌ها حذف شود و در نتیجه دروازه‌های دریافت نقدی عوارض جمع‌آوری می‌شود که به کاهش ترافیک آزادراه‌ها کمک شایانی خواهد کرد.» مظلوم در مورد اینکه در صورت حذف دروازه‌های نقدی، تکلیف کارکنان این بخش چه خواهد شد، گفت: «از نیروهای ثابت مستقر در دروازه‌های اخذ عوارض نقدی، در سایر بخش‌های شرکت استفاده می‌شود، در نتیجه کارکنان این عوارضی‌ها، نگرانی نسبت به آینده شغلی خود نخواهند داشت.»

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی، نیز پیش از این در مورد این خدمت گفته بود: «در این روش، سامانه‌های خوانش پلاک، خوانش تگ و سایر تجهیزات و متعلقات در نقاط مختلف آزادراه‌ها نصب می‌شود و خودروها بدون نیاز به توقف برای پرداخت عوارض به تردد خود ادامه می‌دهند و با عبور از دروازه‌های شناسایی، اطلاعات خودرو به صورت خودکار تشخیص و به مرکز داده ارسال می‌شود.»

دیدگاه ها

  • دیدگاهی موجود نیست

ثبت دیدگاه