Logo
EN

اجزای زنجیره ارزش اکوسیستم نوآوری ICT را در شکل‌گیری و بلوغ آن به رسمیت بشناسیم

دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱

|

اشتراک‌گذاری

بازگشت به اتاق رسانه

اجزای زنجیره ارزش اکوسیستم نوآوری ICT را در شکل‌گیری و بلوغ آن به رسمیت بشناسیم

 

به گزارش روابط عمومی و برندینگ فناپ، تحلیلگران اکوسیستم نوآوری در نخستین رویداد «پاورقی نوآوری» همراه با تماشای فیلم «بزرگ‌ترین مزرعه‌ کوچک»، روند شکل‌گیری یک زیست‌بوم نوآوری را تحلیل و بررسی کردند.

در این نشست که با حضور امیر ناظمی، هیات‌علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور؛ محمود کریمی، مدیرعامل شرکت سکوی خلق آینده ذیل هلدینگ فناپ؛ مسعود زمانی، معاون نوآوری و توسعه زیست‌بوم دیجیتال هلدینگ فناپ؛ سیدکامران باقری، مدیرعامل مرکز نوآوری اسمایلینو از هلدینگ فناپ؛ مصطفی کریمیان اقبال، عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت مدرس و نیز آزیتا تقوایی، عضو هیات‌مدیره انجمن مدیریت فناوری و نوآوری برگزار شد، میهمانان از دیدگاه‌های مختلف به تحلیل شکل‌گیری یک اکوسیستم نوآوری و چالش‌های آن، تا رسیدن به مرحله بلوغ و پایداری پرداختند و درباره تاب‌آوری و تنوع در اکوسیستم نوآوری سخن گفتند.

محمود کریمی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه مستند «بزرگ‌ترین مزرعه‌ کوچک» به کارگردانی جان چستر، محصول سال  2018 کشور آمریکا است و موفق به دریافت بیش از ۱۴ جایزه بین‌المللی شده، گفت: «فیلم، داستان زندگی کارگردان و همسرش را به تصویر می‌کشد. این زوج از لس‌آنجلس به مزرعه متروکی در نزدیکی مورپارک در همسایگی شهرستان ونتورای کالیفرنیا نقل مکان می‌کنند. آنها با نامگذاری مجدد آن به نام مزارع لین زردآلو، هفت سال آینده را صرف تبدیل منظره‌ای خشک به مزرعه‌ کاملا کاربردی و زیستگاه تنوع زیستی برای گیاهان و جانوران می‌کنند. آنها با سختی‌هایی مواجه می‌شوند، مشکلات نگهداری مزرعه در حال افزایش است و اغلب منجر به ناامیدی و عصبانیت می‌شود، اما همچنین از رابطه هماهنگ با طبیعت خوشحال می‌شوند».

وی در ادامه گفت: «با تماشای این مستند قصدمان این است که به این سوال پاسخ دهیم که چطور می‌توان با الهام از طبیعت، زیست‌بوم نوآوری را پیرامون شرکت‌های بزرگ شکل داد». وی این مستند را روایت شکل‌گیری یک اکوسیستم در یک‌بازه زمانی چندساله دانست که نشان می‌دهد افراد چگونه با تفکر جدید و یافتن راه‌حل برای گذر از چالش‌ها، می‌توانند یک اکوسیستم پایدار را رقم بزنند.

به گفته مدیرعامل شرکت سکوی خلق آینده، واژه «زیست‌بوم نوآوری» در حوزه‌ مدیریت و سیاست‌گذاری کسب‌وکارهای نوآورانه بسیار به‌کار برده می‌شود اما نگاه مدیران بنگاه‌ها اغلب سنتی است و عدم تغییر این نگاه، محکوم به شکست است. همچنین، باید به این نکته اشاره کرد که نقش تمامی اجزا و عناصر در شکل‌گیری و بلوغ یک اکوسیستم و نیز تاب‌آوری در برابر خواسته‌های متنوع بسیار حائز اهمیت است.

در این نشست، امیر ناظمی، به تغییر مفاهیم جدید در انقلاب صنعتی چهارم اشاره کرد و گفت: «تا پیش از انقلاب صنعتی چهارم بنگاه‌هایی موفق بودند که کالاهای همگن با مقیاس بالا تولید می‌کردند و استراتژی‌شان مبتنی بر مفهوم رقابت بود، اما امروز نگاه جدیدی مبتنی بر تنوع، وابستگی دوگانه و همکاری به جای مقیاس، استقلال و رقابت در کسب‌وکارهای موفق حاکم است».

ناظمی با بیان اینکه انقلاب صنعتی چهارم دیگر تنها مربوط به حوزه ابزار و ادوات نیست، گفت: «مفاهیم پایه در انقلاب‌های صنعتی گذشته، تغییر یافته و همکاری جای استقلال را گرفته است. در این نگرش و تفکر، حذف عوامل و عناصر محکوم به شکست است».

وی شکل‌گیری و پویایی یک اکوسیستم نوآوری را نیازمند تغییر مفاهیم، تغییر دیدگاه و تفکر دانست و بر استفاده از فن‌افزارها برای بلوغ این زیست‌بوم تاکید کرد.

سیدکامران باقری نیز در این نشست به اهمیت مقوله رویاپردازی پیش از برنامه‌ریزی و طرح اولیه اشاره‌کرد و گفت: «بازی‌سازی با یک رویا شروع می‌شود و فراتر از استعداد، جذب منابع، توانمندی و برنامه‌ریزی است؛ کمااینکه بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ نیز با شکل‌گیری یک رویا به واقعیت تبدیل شده‌اند».

باقری با تاکید بر لزوم اهمیت‌دادن به نقش هریک از بازیگران در ساخت و توسعه یک اکوسیستم نوآوری، تحقق رویای بزرگ و به واقعیت پیوستن آن را نیازمند یک پارادایم شیفت، بهره‌گیری از یک نگاه متفاوت و اعتماد کارفرما برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد.

همچنین مسعود زمانی، کل زنجیره ارزش اکوسیستم ICT را به ساخت یک مزرعه تعمیم داد که درآن تمام بازیگران و اجزا باید به رسمیت شناخته شوند.

وی با بیان اینکه ادبیات نوآوری نیازمند تطابق نگاه اکوسیستمی است و ما در فناپ سعی کرده‌ایم این نگاه را تغییر دهیم، خاطرنشان کرد: «کشور در ابتدای مسیر بلوغ نوآوری است و به همین دلیل نیاز است که در سازمان‌ها نگاه مبتنی بر تغییر شکل بگیرد».

معاون نوآوری و توسعه زیست‌بوم دیجیتال فناپ با اشاره به ‌اینکه در دانشگاه‌های ما افرادی تربیت شده‌اند که یادگرفته‌اند کارهای تکراری را درست انجام دهند، اضافه کرد: «باید فرهنگ یادگیری مقیاس‌پذیر به بهره‌وری مقیاس‌پذیر تغییر یابد».

مسعود زمانی بر لزوم تقویت تاب‌آوری در یک اکوسیستم با توجه به پیچیدگی‌های فرایندی که کسب‌وکارها با آن روبرو هستند تاکید کرد و ادامه داد: «راهبرد سکوی خلق آینده در فناپ، یک رویاپردازی در این اکوسیستم محسوب می‌شود که قصد دارد با تاب‌آوری و عبور از چالش‌ها و پیچیدگی‌ها، اتفاق مهمی را در این عرصه رقم بزند».

نخستین رویداد «پاورقی نوآوری» روز دوشنبه، ۱۴شهریور۱۴۰۱ با نمایش مستند بزرگ‌ترین مزرعه کوچک برگزار شد و مخاطبان از تلویزیون اینترنتی آیو به تماشای آن نشستند.

 

 

تگ‌ها

بزرگ‌ترین مزرعه‌ کوچک

بلوغ اکوسیستم نوآوری

نوآوری

اخبار پیشنهادی