Logo
EN

مدیرعامل فناپ: نگاه مثبت فعالان بخش خصوصی به زیست‌بوم فناوری کشور/ اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان با چه چالش‌هایی مواجه است؟

چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۲

|

اشتراک‌گذاری

بازگشت به اتاق رسانه

مدیرعامل گروه شرکت‌های فناپ با تاکید بر اینکه بخش خصوصی همواره نگاه مثبتی به زیست‌بوم فناوری و دانش‌بنیان کشور داشته است، بر ضرورت برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های منظم برای درک دقیق محتوای قانون جهش تولید دانش‌بنیان توسط بازیگران این عرصه تاکید کرد.

به گزارش روابط‌عمومی و برندینگ فناپ، دکتر شهاب جوانمردی مدیرعامل گروه شرکت‌های فناپ در اظهاراتی درباره نحوه اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان که با هدف ایجاد تسهیلات برای شرکت‌های بزرگ و صنعتی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، توضیح داد.

وی در گفتگو با مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران گفت: در صورت اجرای کامل قانون جهش تولید دانش‌بنیان، با افزایش ظرفیت‌های فعالیت در حوزه‌های متعدد، امکان بهره‌مندی فضای اقتصادی کشور از نتایج و دستاوردهای مجموعه‌های دانش‌بنیان بیشتر خواهد شد. بخش خصوصی همواره نگاه مثبتی به زیست‌بوم فناوری و دانش‌بنیان کشور داشته و این قانون، به‌ویژه اهرم اعتبار مالیاتی که در آن دیده شده، می‌تواند تمرکز بخش خصوصی را به سمت عرصه‌های نوآوری و دانش‌بنیان سوق دهد.

دکتر جوانمردی اظهار کرد: در مسیر اجرای این قانون چالش‌هایی وجود دارد که در چارچوب ظرفیت‌ها و رویکردها قابل طرح و بررسی هستند. از جمله این چالش‌ها می‌توان به عدم وجود رویکرد واقع‌بینانه به برنامه‌ریزی با توجه به شرایط کنونی کشور و منطقه، اعتمادسازی دوطرفه میان فعالان صنعت و حوزه‌های مختلف اقتصاد کشور با بازیگران زیست‌بوم نوآوری و دانش‌بنیان، اشاره کرد.

مدیرعامل فناپ، عدم رویکرد حمایتی یکسان برای تمامی فعالان حوزه اقتصاد کشور و بازیگران زیست‌بوم نوآوری و دانش‌بنیان، نبود شبکه داده‌محور از ظرفیت‌ها و فرصت‌های قابل طرح برای تعامل هر دو طرف و عدم تعریف مسائل و چالش‌های واقعی و مبتنی بر نقاط اثر حقیقی اقتصاد کشور را مانع اجرای صحیح و کامل این قانون دانست.

وی افزود: اتاق بازرگانی با افزایش جامعیت فعالیت‌های خود در حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور، تنظیم‌ روابط و بازتعریف فرآیندهای حمایتی متاثر از قانون جهش تولید دانش‌بنیان و همچنین، حمایت از تشکیل شبکه داده‌محور از فرصت‌های تعامل طرفین می‌تواند بسیاری از موانع موجود را رفع کرده و اجرای این قانون را سرعت بخشد. البته، در این میان نباید شرایط مواجهه بنگاه‌های اقتصادی بزرگ با چالش‌های پیش‌روی‌شان را نادیده گرفت که از طریق تعامل با بازیگران زیست‌بوم نوآوری و دانش‌بنیان قابل برطرف‌شدن است.

دکتر جوانمردی افزایش ظرفیت‌های آگاهی‌بخشی نسبت به عملیاتی‌کردن این قانون، ایجاد فرصت‌های برنامه‌های تعامل نزدیک بازیگران زیست‌بوم نوآوری و دانش‌بنیان با فعالان اقتصاد کشور، بازتعریف برخی فرآیندهای متناظر بر مفاد این قانون با هدف تسریع آن‌ها را از مهمترین المان‌های مورد نیاز اجرای ماده‌های این قانون دانست و گفت: همه اینها می‌تواند ذیل تشکیل کارگروه‌هایی برای این تنظیم روابط و بازتعریف فرآیندها موثر واقع شود.

قانون جهش تولید دانش‌بنیان ضامن ارتباط صنعت و دانشگاه

عضو شورای راهبردی مرکز نوآوری اتاق بازرگانی تهران در جایی دیگر با اشاره به لزوم برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های منظم برای درک دقیق محتوای قانون جهش تولید دانش‌بنیان توسط بازیگران این عرصه، بر ضرورت توسعه روابط صنعت و دانشگاه و تدقیق در نیازهای صنعت نیز تاکید کرد.

وی با بیان اینکه قانون جهش تولید دانش‌بنیان با هدف حمایت‌های متنوع از فعالیت‌های تحقیق و توسعه و نوآورانه و ایجاد تحول در اقتصاد دانش‌بنیان کشور تصویب شده است، گفت: به واسطه اجرای این قانون، علاوه بر مشاهده رونق و سرعت تحولات در زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور، انتظار می‌رود صنایع مختلف و فعالان حوزه‌های مختلف اقتصادی نیز در فعالیت‌های موجود، نگاه جدی‌تری به مجموعه‌های دانش‌بنیان داشته باشند.

دکتر جوانمردی افزود: بخش خصوصی سعی دارد تا با تعاملات نزدیک‌تر با زیست‌بوم فناوری و دانش‌بنیان، چالش‌های خود را حل کند و از راهکارهای بازیگران زیست‌بوم دانش‌بنیان برای برنامه‌های رشد و توسعه خود بهره‌مند شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تسهیلاتی که در ماده ۱۱ این قانون دیده شده، تاکید کرد: با هدف استفاده از این اعتبار مالیاتی و البته پیشبرد اهداف مبتنی بر نوآوری و فناوری، حضور فعال‌تر بخش خصوصی در برنامه‌های معطوف به زیست‌بوم دانش‌بنیان و نوآوری را شاهد خواهیم بود. قطعاً، بخش خصوصی با شناسایی ظرفیت‌های متناظر بر چالش‌ها و اهداف نوآورانه و دانش‌محورشان از میان بازیگران زیست‌بوم نوآوری و دانش‌بنیان، سرمایه‌گذاری‌های متعددی خواهد داشت.

جوانمردی تصریح کرد: از مناظر مختلفی می‌توان بنگاه‌ها و واحدهای بزرگ اقتصادی را برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های این قانون ترغیب کرد. به عنوان مثال، شروع همزمان فعالیت‌های فرهنگ‌سازی و بازتعریف ظرفیت‌های ناظر بر اجرای این قانون و مفاد مختلف حمایتی آن با ترسیم و نمایش دستاوردهای بازیگران حوزه‌های مختلف زیست‌بوم دانش‌بنیان و نوآوری، می‌تواند فضای مثبتی از نتایج مورد انتظار اجرای این قانون و استفاده واحدهای بزرگ اقتصادی از آن ایجاد کند.

وی افزود: تعریف صحیح مسائل و در کنار آن تشخیص نیازهای واقعی صنایع منجر به رشد ارگانیک اکوسیستم خواهد شد. با سنجش راهکارهای قابل اتخاذ برای نیازهای صنعت، نقش دانشگاه بسیار پررنگ تلقی می‌شود و حوزه‌های تحقیق و توسعه و نوآوری و تعاریف جایگاه فناوری‌ها در صنایع از طریق اجرای این قانون، هم‌افزایی دانشگاه و صنایع را در پی خواهد داشت. بازتعریف این رابطه به‌ازای افزایش ظرفیت‌های موجود در صنعت و البته دانشگاه، از مصادیق اجرای کامل این قانون است.

مدیرعامل گروه شرکت‌های فناپ ادامه داد: لختی و سنگینی فرآیندهای داخلی شرکت‌های بزرگ و همین‌طور دانشگاه‌ها، منجر به عدم ارتباط ارگانیک صنعت و دانشگاه شده است. نقش موثر شرکت‌های دانش‌بنیان در رفع این چالش پررنگ است و فاصله موجود برای تحقق اهداف ناظر بر ارتباط دانشگاه و صنعت از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان پوشش داده خواهد شد و ترجمه چالش‌های هردو سمت در مسیر حصول نتیجه از طریق دانش‌بنیان‌ها، موثر واقع خواهد شد.

جوانمردی درباره شرایط اجرای این قانون خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت‌های آگاهی‌بخشی نسبت به نحوه عملیاتی‌شدن قانون مورد بحث، ایجاد فرصت‌های تعامل میان بازیگران زیست‌بوم نوآوری و دانش‌بنیان با فعالان بزرگ اقتصاد کشور، بازتعریف مفاد مرتبط با این قانون با نظارت کارگروهی برای این تنظیم روابط و بازتعریف فرآیندها می‌تواند نقش مهمی در اجرایی‌شدن ماده‌های این قانون ایفا کند.

وی برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های منظم با رویکرد چندجانبه جهت حصول اطمینان از فهم صحیح این قانون توسط بازیگران این عرصه را از دیگر عوامل موثر در اجرای قانون مذکور دانست و عنوان کرد: علاوه بر این، آموزش مؤدیان مالیاتی و البته سایر ارکان اجرای این قانون، نظیر مدیران مجموعه‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های بزرگ در کنار تشکیل جلساتی با حضور مشاوران مالی، مالیاتی و حقوقی برای تبیین مساله و سرویس‌دهی به طرفین استفاده‌‌کننده از این قانون، می‌تواند سرعت اجرای آن را افزایش دهد.

اخبار پیشنهادی